• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn / Primary and lower secondary education 5th to 10th grade
  • View Item
  •   Home
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn / Primary and lower secondary education 5th to 10th grade
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kjønnsroller og kjønnsforskjeller i skolen

Huse, Martin Blakseth
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Huse.pdf (805.3Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/286395
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn / Primary and lower secondary education 5th to 10th grade [99]
Abstract
Norsk:

Jentene gjør det statistisk bedre på skolen enn guttene og kan smykke seg med tittelen «skolevinnere», mens guttene dermed står igjen som «taperne». Skolen skal være en møteplass hvor elevene møter likhet og rettferdighet uavhengig av hvilket kjønn eleven har, men til tross for dette ser man altså enn klar forskjell i prestasjonene når det kommer til kjønn, og hvilke rolle de forskjellige kjønnene inntar i klasserommet. Resultatene av observasjoner gjort i klasserommet viser at guttene får langt mer oppmerksomhet enn jentene, men i intervjuene gjort i etterkant kom det fram at kjønnene har en opplevelse av at de får forskjellige tilbakemeldinger av lærer – guttene får mer irettesettelse, mens jentene får mer skolerettet tilbakemelding. Det kan dermed se ut til at lærer er med på å opprettholde kjønnsrollene og kjønnsforskjellene i klasserommet gjennom sin behandling av elever i klasserommet.
 
English:

The girls are doing statistically better than the boys in school and are looked upon as “school winners”, therefore making the boys “the losers”. The Norwegian school is meant to be a meeting place where the pupils meet qualities such as equality and fairness regardless of the pupils’ gender, but in spite of this one can see a remarkable difference in the pupils’ achievements in school when it comes to gender and what kind of role the pupils occupies in the classroom. Results of observations done in the classroom shows that boys are getting far more attention from the teacher, but interviews done after these observations show that the pupils have an experience of getting different feedback because of gender – the boys get more reprimands and corrections, while the girls rather get feedback on their achievements. Thus making the conclusion that the teachers are an important factor in maintaining gender roles and gender differences through their treatment of pupils in the classroom.
 
Description
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2014.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit