Kjønnsroller og kjønnsforskjeller i skolen
Abstract
Norsk:
Jentene gjør det statistisk bedre på skolen enn guttene og kan smykke seg med tittelen «skolevinnere», mens guttene dermed står igjen som «taperne». Skolen skal være en møteplass hvor elevene møter likhet og rettferdighet uavhengig av hvilket kjønn eleven har, men til tross for dette ser man altså enn klar forskjell i prestasjonene når det kommer til kjønn, og hvilke rolle de forskjellige kjønnene inntar i klasserommet. Resultatene av observasjoner gjort i klasserommet viser at guttene får langt mer oppmerksomhet enn jentene, men i intervjuene gjort i etterkant kom det fram at kjønnene har en opplevelse av at de får forskjellige tilbakemeldinger av lærer – guttene får mer irettesettelse, mens jentene får mer skolerettet tilbakemelding. Det kan dermed se ut til at lærer er med på å opprettholde kjønnsrollene og kjønnsforskjellene i klasserommet gjennom sin behandling av elever i klasserommet. English:
The girls are doing statistically better than the boys in school and are looked upon as “school winners”, therefore making the boys “the losers”. The Norwegian school is meant to be a meeting place where the pupils meet qualities such as equality and fairness regardless of the pupils’ gender, but in spite of this one can see a remarkable difference in the pupils’ achievements in school when it comes to gender and what kind of role the pupils occupies in the classroom. Results of observations done in the classroom shows that boys are getting far more attention from the teacher, but interviews done after these observations show that the pupils have an experience of getting different feedback because of gender – the boys get more reprimands and corrections, while the girls rather get feedback on their achievements. Thus making the conclusion that the teachers are an important factor in maintaining gender roles and gender differences through their treatment of pupils in the classroom.
Description
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2014.