dc.description.abstract | Norsk:
Denne oppgaven tar for seg ungdomskultur i skolesammenheng, og hvordan denne kulturen
kan være en del av ungdomsskoleelevenes identitetsdannelse. Ungdomstrinnet er særlig
vektlagt, og det vil bli drøftet om ungdomskulturen er, og bør være, en del av
skolehverdagen. Det vil bli gjort rede for hva som ligger i begrepene ungdom og
ungdomskultur i sammenheng med identitet. Det blir også lagt frem hva som er skolens
ideelle formål, og hva som viser seg å være realiteten på ungdomstrinnet i dag. I kap.4 vil
det bli drøftet om ungdomskulturen er en del av skolehverdagen ved å se på hva som står i
LK06, og hva som står i bakgrunnsdokumentene for satsingsprosjektet «Ungdomstrinn i
utvikling». Kunne det tenkes at ungdomsskoleelevenes motivasjon hadde vært høyere om
ungdomskulturen ble ansett som en ressurs i skolen?
English:
This bachelor thesis is about youth culture in a school context, and how this culture can be a part of the pupils identity formation. Lower secondary education is the main focus, and it will be discussed whether or not youth culture is, or should be, a part of the school life. It will be explained what youth and youth culture is today in an identity context. It will also be reviewed what the school system purposes are, and what turns out to be the reality in lower secondary schools today. In Chapter 4 it will be discussed whether or not the youth culture is a part of the school life by looking at what LK06 says about the subject, and what is written in the background documents for the project "Ungdomstrinn i utvikling". Could it be that lower secondary school pupils motivation would have been higher if youth culture was considered as a school resource? | nb_NO |