• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetets publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Oppdragsrapport / Commissioned report (ISSN: 1501-8571)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetets publikasjoner / INN University - Publications
  • Hedmark Oppdragsrapport / Commissioned report (ISSN: 1501-8571)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Gutter og jenter i skolen: Faktorer knyttet til skolens læringskultur som er viktige for gutter og jenters læring og trivsel i skolen

Mælan, Ellen Nesset
Research report
Thumbnail
View/Open
opprapp03_15_online.pdf (993.0Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/286429
Date
2015-07-03
Metadata
Show full item record
Collections
  • Hedmark Oppdragsrapport / Commissioned report (ISSN: 1501-8571) [83]
Abstract
I denne rapporten presenteres resultater fra en kvantitativ studie som er gjennomført i Gjøvik kommune i 2011 og i 2013. Studien er en del av et større forsknings- og utviklingsprosjekt i Gjøvik kommune kalt «Gutter og jenter i skolen», og hensikten med studien er å få økt innsikt i hvilke faktorer knyttet til skolens læringskultur som kan fremme trivsel og læring for både gutter og jenter i skolen. Det er særlig to problemstillinger rapporten forsøker å besvare:

- Hvilken utvikling har det vært på jenter og gutters faglige og sosiale læringsutbytte fra første til andre kartleggingsundersøkelse?

- Hvilke sammenhenger er det mellom elevenes resultater og lærernes undervisningspraksis?

Fire skoler har deltatt i undersøkelsene, som er gjennomført elektronisk ved oppstart av utviklingsarbeidet ved skolene og etter to år. Undersøkelsen omfatter spørreskjema til elever om deres trivsel og læringsutbytte, spørreskjema til kontaktlærere om hver enkelt elevs sosiale ferdigheter, elevenes læringsutbytte og motivasjon og arbeidsinnsats, samt skjema til alle lærerne ved skolene om faktorer ved undervisningen og miljøet i skolen. Gjennom analyse av datamaterialet har man sammenliknet endringer fra første til andre gangs gjennomføring av undersøkelsen for både jentene og guttene ved de fire skolene.

Undersøkelsen viser at lærerne ved de fire skolene opplever større grad av samarbeider seg imellom, de har bedre relasjoner til elevene og det er økt lærertrivsel etter to års utviklingsarbeid. Elevene ved tre av fire skoler har økt trivsel, økte sosiale ferdigheter og økt læringsutbytte etter to års utviklingsarbeid ved skolene. Det viser seg imidlertid at det er jentene som opplever størst økning på disse faktorene.
 
English: This report presents results of a quantitative study conducted in Gjøvik Municipality in 2011 and 2013. The study is

part of a larger research- and developmentproject in Gjøvik called «Boys and girls in school», and the purpose of the

study is to gain greater insight into the factors related to school’s culture of learning which can foster prosperity and

learning for both boys and girls in schools.

There are two issues this report tries to answer:

- The boys and girls’ academic and social development from first to second survey.

- What are the connections between student performance and teachers’ teaching practices?

Four schools participated in the survey, which is conducted electronically at the start of the development project

and after two years. The survey includes questionnaires to students about their well-being and learning outcomes,

questionnaire for teachers about each student’s social skills, student motivation and learning outcomes, as well as

teacher-questionnaires about their teaching and the environment in school. Changes from first to second survey is

compared for both girls and boys at the participating schools.

The results show that the teachers cooperates in a greater extent, they have a better relationship to the students and

there is increased teacher satisfaction after two years in the project. Students at three of the participating schools

reports better well-being, they have increased social skills and enhanced learning. It turns out that girls experience a

bigger increase of these factors than boys.
 
Series
Oppdragsrapport;3/2015

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit