Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBawi Hrin, Siang Za Sui
dc.contributor.authorIbrahim, Someia
dc.date.accessioned2022-02-09T14:28:46Z
dc.date.available2022-02-09T14:28:46Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2978065
dc.description.abstractI denne masteroppgaveavhandlingen har vi forsket på muligheter og barrierer en sirkulær økonomi skaper for avfallsforebygging og gjenbruk. Problemstillingen ble utformet med bakgrunn i at det har vært lite forskning innenfor avfallsforebygging og gjenbruk i Norge. Teorien og funnene har pekt mot at de sentrale begrepene i denne studien baserer seg på avfallsforebygging, nettverk, gjenbruk, offentlige reguleringer og sirkulære forretningsmodeller. Det er tre formål med denne oppgaven. Det første er teoretiske implikasjoner som vil bidra til en bedre forståelse av hvordan sirkulærøkonomi kan etableres og fungere. For det andre vil oppgaven bidra med empirisk og deskriptiv analyse til hvordan en sirkulær økonomi fungerer og benyttes i praksis. For det tredje vil oppgaven være en understøttelse for hvordan man kan realisere en sirkulær økonomisk modell i praksis. For å gjennomføre forskningsprosjektet har vi intervjuet 12 informanter, hvorav 4 er representanter fra Sirkula, 4 er representanter fra Resirkula og 4 er besøkende på kretsløpsparken til Sirkula. Representanter fra Sirkula og Resirkula jobber med avfallsforebygging og gjenbruk i kretsløpsparken. Metoden som blir brukt i vår masteravhandling er av eksplorerende design og har en induktiv tilnærming. Videre har vi brukt en casestudie som bestod av en semistrukturert intervjuguide. Sirkula kretsløpspark er en gjenvinningsstasjon med tilknytning til mottak for ombruksvarer som inngår i et ombrukssenter. Ytterligere er det etablert et verksted for reparasjon og redesign som drives av lokale selvstendige aktører.Våre relevante funn viser at Sirkula og Resirkula er et fungerende nettverk. De samarbeider tett ved å koble sammen menneskelige og ikke-menneskelige aktører (avfall). For å skape vellykkede sirkulære forretningsmodeller, må produkter og tjenester som tilbys fra Resirkula være attraktive og tilgjengelige. Det skal være lønnsomt for kunden å kjøpe brukte fremfor nye produkter. Våre funn tyder på at gjenvinning og tjenestebaserte forretningsmodeller er godt egnet for Sirkula og Resirkula.en_US
dc.description.abstractAbstract The purpose of the master thesis is to get a deeper understanding of the possibilities and challenges circular economy create for waste preventing and reuse. Research question was designed because of there is a research gap in waste prevention and reuse in Norway. Theory and findings have pointed out the key concept in this study which are based on waste prevention, networks, reuse, public regulations, and circular business models. There are three purposes to this task. Firstly, the study implies theoretical implications that will contribute to a better understanding of how circular economy can be established and function. Secondly, the thesis will contribute with empirical and descriptive analysis of how a circular economy function and utilize in practice. Third, the thesis will be a support for how to realize a circular economic model in practice. To conduct the research project, we have interviewed 12 informants; where 4 representatives from Sirkula, 4 representatives from Resirkula and 4 visitors of Sirkukla´s recycle park participated. The method use in our master thesis is exploratory design and inductive approach. Furthermore, we used a case study that consisted of a semi-structured interview guide. Sirkula recycling park is a recycling station connected to the reception for consumables that are part of a recycling center. In addition, a workshop for repair and redesign has been established and run by local independent actors. Our findings show that Sirkula and Resirkula are functioning network when they work closely together by connecting human and non human actors (rubbish). Moreover, to create successful circular business models, products and services offered by Resirkula must be attractive and accessible, because it must be profitable for the customer to buy used rather than new products. Bases on our findings, it indicated that recycling and service-based business models are well suited for Sirkula and Resirkula.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectsirkulærøkonomien_US
dc.subjectavfallsforebyggingen_US
dc.subjectforretningsmodelleren_US
dc.title«Hvilke muligheter og barrierer kan en omstilling til sirkulærøkonomi skape for avfallsforebygging og ombruk?»en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel