Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEllefsen, Live Weider
dc.date.accessioned2022-02-16T13:30:20Z
dc.date.available2022-02-16T13:30:20Z
dc.date.created2021-08-30T09:50:14Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationNordic Research in Music Education. 2021, 2 (2), 126-148en_US
dc.identifier.issn2703-8041
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2979418
dc.description©2021 Live Ellefsen. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (https://creativecommons.org/licenses/BY/4.0/)en_US
dc.description.abstractI denne artikkelen argumenteres det for at sjanger ikke bare utgjør et kunnskapsinnhold i musikkfaget i grunnskolen, men også fungerer som en kunnskapsproduserende diskursiv praksis. For å forstå hvordan, og på bakgrunn av tidligere teorier om sjangeres vesen og verdi, skriver forfatteren frem sjanger som handling: å sjangre. Artikkelen undersøker hvordan lærere som underviser i musikk i norsk grunnskole sjangrer musikk og musikkaktiviteter når de beskriver undervisningen sin. Analysene viser at lærernes sjangring tjener praktisk-didaktiske formål ved å ordne et innholdstilfang og tilrettelegge det for læring. I dette arbeidet operasjonaliserer sjangringen bestemte musikkhistoriske narrativ og etablerer likheter og forskjeller mellom musikk, folk og kulturer, tider og steder. Samtidig virker sjangringen diskursivt regulerende på selve tilfanget, ved å ta for gitt et utvalg den allerede har produsert. Dette gir seg blant annet utslag i et vektet og kanonisert innhold hva angår musikken og artistene/komponistene som er representert i skolen.en_US
dc.description.abstractAbstract: Based on a survey carried out among Norwegian primary and secondary school teachers teaching music at the time, this article addresses the teachers’ use of the concept of “genre” and genrerelated terminology when describing their music lessons. In the article, “genre” is considered a social and cultural meaning-making practice. Indeed, better to explore the productive aspects of genre in music educational settings, the author reconceptualises genre as a verb: to genre. The analyses show that music teachers’ genring of educational content constructs specific discursive formations of knowledge, characterised by creating historical narratives, and by enacting differences.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectdiskursen_US
dc.subjectmusikkdidaktikken_US
dc.subjectmusikkfaget i grunnskolenen_US
dc.subjectsjangeren_US
dc.subjectsjangringen_US
dc.subjectdiscourseen_US
dc.subjectmusic educationen_US
dc.subjectschool musicen_US
dc.subjectgenreen_US
dc.subjectgenringen_US
dc.titleSjangring som musikkdidaktisk praksisen_US
dc.title.alternative“Genring” as a music educational practiceen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114en_US
dc.source.pagenumber126-148en_US
dc.source.volume2en_US
dc.source.journalNordic Research in Music Educationen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.23865/nrme.v2.2811
dc.identifier.cristin1929634
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 274936en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal