Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 MGL2510: Nye registreringer
Viser treff 61-80 av 138
-
Hvordan legger lærere til rette for konseptuell endring når de presenterer nye begreper i naturfag?
(Master thesis, 2023)Målet med denne oppgaven var å undersøke hvordan lærere jobber for å lære bort begreper i naturfag. Bakgrunnen for dette er blant annet de synkende resultatene på TIMSS-undersøkelsene fra 2019, der språket tyder på å være ... -
Alle har en psykisk helse
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har psykisk helse i skolen som tema. Det har blitt undersøkt hvordan læreren jobber med psykisk helse, og hva en skole lokale plan for godt og trygt skolemiljø sier om psykisk helse. Det har blitt sett ... -
Undervisning av andre verdenskrig – en historiedidaktisk analyse gjennom multiperspektivitet
(Master thesis, 2023)Med en kvalitativ tilnærming er det gjennomført semistrukturerte intervjuer og digitale spørreskjemaer med informanter fra tre ulike land: Norge, Japan og USA. I tillegg er det foretatt en enkel dokumentanalyse. Formålet ... -
Muntlighet på mellomtrinnet
(Master thesis, 2023)Med denne kvalitative forskningsstudien har målet vært å undersøke hvordan tre norsklærere på mellomtrinnet bruker elevenes muntlige ferdigheter i undervisningen og hvilke utfordringer og muligheter de ser i dette arbeidet. ... -
De feministiske bølgenes påvirkning på norske læreplaner for samfunnsfag.
(Master thesis, 2023)Norsk sammendrag Dette er en mastergradsoppgave i samfunnsfag ved Høgskolen i Innlandet. Oppgaven er en kvalitativ innholdsanalyse av de feministiske bølgene med tilhørende feministisk teori samt læreplanene fra 1994, ... -
En kvalitativ kasusstudie av deltakerperspektivet på skolebiblioteket på 5.trinn: leselyst og samarbeid
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å søke kunnskap om skolebiblioteket sitt potensiale for elevenes leselyst. Skolebibliotekene i norsk skole er preget av store forskjeller på bakgrunn av et snevert krav i opplæringsloven, ... -
Læreres tanker og erfaringer om å bruke konspirasjonsteorier til å fremme kritisk tenkning
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven utforsker samfunnsfagslæreres erfaringer og tanker om å bruke konspirasjonsteorier i undervisningen på ungdomstrinnet, sett i lys av kritisk tenkning. Målet var å undersøke hvordan lærere bruker ... -
En kvalitativ innholdsanalyse av læreverket Naturfag 8-10
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvordan naturvitenskapens egenart blir fremstilt i læreverket Naturfag 8-10. Refleksjonene rundt naturvitenskaps egenart ble undersøkt i lys av Lederman et al (2002) sine ... -
Den komplekse bildebokas tolkningsrom: Hvordan responderer elever på ulike klassetrinn på denne type litteratur?
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt problemstillingen: Den komplekse bildebokas tolkningsrom: Hvordan responderer elever på ulike klassetrinn på denne type litteratur? Ved bruk av litterære samtaler med elever på 5. ... -
Læreres erfaring med forebyggende arbeid av skolevegring
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i intervju med fire lærere og deres erfaringer i arbeid med forebygging av skolevegring. Formålet har vært å belyse hvordan lærere forstår begrepet skolevegring, ... -
Arbeidsmåter i norskfaget på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2023)Tittelen på denne masteroppgaven er «Arbeidsmåter i norskfaget på ungdomstrinnet». I grunnopplæringen jobber elever og lærere kontinuerlig mot ulike mål. Elevene skal nå kompetansemålene som er forventet for deres alderstrinn, ... -
Handlingskompetanse for bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2023)Det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling har fått en sentral plass i Overordnet del og læreplanen for naturfag i LK20. Med ny læreplan har det også kommet nye lærebøker i naturfag. Formålet med denne masteroppgaven ... -
Elevers konseptuelle forståelse sett gjennom modeller og modellering.
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven er det undersøkt elevers konseptuelle forståelse gjennom modeller og modellering. Modeller og modellering er sentrale aspekter ved kommunikasjon innenfor naturvitenskapens egenart og har fått en ... -
Naturvitenskapens egenart gjennom andre læringsarenaer
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan man kan lære om naturvitenskapens egenart gjennom andre læringsarenaer. Dette var oppgavens problemstilling, og følgende forskningsspørsmål ble derfor formulert: ... -
Interculturality and indigeneity: Teachers of English at the upper primary level in Norway and their views on using indigeneity as part of teaching interculturality.
(Master thesis, 2023)Interkulturell kompetanse har vært en del av grunnskoleopplæringen i lengre tid. Men i læreplanen for Kunnskapsløftet (LK20) nevnes interkulturell kompetanse som begrep. Denne master oppgaven forsøker å forstå hva engelsk ... -
Text use in Norwegian lower secondary schools: Two teachers’ cognitions
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven «Tekstbruk i norske ungdomsskoler: To læreres kognisjoner» undersøker to engelsklærere i Norges tanker om tekstbruk gjennom forskningsspørsmålet «Hva slags tekster bruker engelsklærere i norske ungdomsskoler, ... -
Angst eller befrielse? Muligheter og begrensninger ved livsmestringsundervisning i KRLE-faget
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er livsmestring i KRLE. Studiens formål er å undersøke følgende problemstilling: Hvordan undervise i livsmestring i KRLE-faget på ungdomstrinnet? For å svare på problemstillingen har det ... -
Naturfagslæreres tilrettelegging av utforskende samtaler
(Master thesis, 2023)I dette prosjektet har videomateriale fra LISSI-prosjektet blitt analysert for å kategorisere elevenes samtaler og undersøke hvilke støttestrukturer naturfagslærere på ungdomsskolen kan benytte for å legge til rette for ... -
Using texts to teach about and promote intercultural competence in the English subject: Teachers’ perspectives and experiences from Norwegian lower secondary schools
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven er interkulturell kompetanse forstått som kombinasjonen av kunnskap, ferdigheter og holdninger som er essensielle komponenter innenfor interkulturell kompetanse og nødvendige for elever å utvikle for ... -
Kontroversielle temaer i KRLE-klasserommet
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er et kvalitativt forskningsprosjekt om kontroversielle temaer i KRLE-faget. Et kontroversielt tema er et tema som skaper debatt og/eller kan vekke sterke følelser i oss. Etter å ha skrevet et arbeidskrav ...