Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 MGL2510: Recent submissions
Now showing items 1-20 of 142
-
«Det er populært å si og anta at seksualitetsundervisningen er dårlig, men det er den ikke». Eller er den det? - Seksualitetsundervisning i norsk ungdomsskole fra lærerens perspektiv
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven undersøker jeg tanker, meninger og opplevelser lærere har av seksualitetsundervisning i ungdomsskolen. Hensikten med oppgaven er få et øyeblikksbilde på situasjonen i dag. Undersøkelsen har fokus på ... -
Å undervise for handlingskompetanse i bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar for seg begrepet handlingskompetanse i bærekraftig utvikling, og hvordan dette undervises for i skolen. I undersøkelsen er det brukt kvalitativt intervju der det er intervjuet fem lærere som ... -
Bruk av VR i modelleringsarbeid
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har jeg undersøkt bruk av VR og programmet OpenBrush i møte med naturfagsundervisning, nærmere bestemt modelleringsarbeid i naturfag. I den nye læreplanen (LK20) har modeller og modelleringskompetanse samt ... -
Matematiske problemer i lærebøker på ungdomsskolen
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har en teoridrevet innholdsanalyse blitt brukt for å karakterisere fordelingen av matematiske problemer (MP) i de første kapitlene i Matematikk 8, Maximum 8 og Matemagisk 8. Rammeverket som er brukt ... -
Sustainable development and indigeneity: Teachers of English in lower secondary school in Norway and their views on using indigeneity as a part of teaching sustainable development.
(Master thesis, 2024)Denne avhandlingen undersøker integreringen av urfolksfortellinger innenfor rammen av bærekraftig utvikling i engelskundervisning i ungdomsskolen i Norge. Etter som utdanningsreformen vektlegger de tverrfaglige temaene, ... -
En kvalitativ studie om læreres erfaringer ved bruk av iPad på ungdomstrinnet og satsing på digital kompetanseutvikling
(Master thesis, 2024)Temaet i denne masteroppgaven omhandler den stadig økende digitaliseringen av skolen og fenomenet iPad på ungdomstrinnet. Gjennom denne avhandlingen har det blitt undersøkt ungdomsskolelæreres tanker, holdninger og erfaringer ... -
Danning i KRLE gjennom etisk bevissthet
(Master thesis, 2024)Skolens danningsoppdrag står sentralt i styringsdokumentene som regulerer virksomheten i den norske skolen. Overordnet del tydeliggjør at skolen har både et dannings- og utdanningsoppdrag. I lys av danningsoppdraget står ... -
Tverrfaglig undervisning som skoleutvikling
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven er temaet tverrfaglig undervisning og skoleutvikling. I overordnet del i LK20 kommer tverrfaglig undervisning inn i skolen i form av tre tverrfaglige temaer alle skoler skal arbeide med. Denne studien ... -
Tverrfaglig samarbeid mellom naturfag og mat og helse
(Master thesis, 2024)I den nye læreplanen fra 2020 er det satt stort søkelys på en tverrfaglig tilnærming til undervisningen. Ved at det er lagt inn tre tverrfaglige tema som skal være gjennomgående for alle fag, skal det føre til mer dybdelæring ... -
Choices and beliefs of teachers in primary and lower secondary school about literature in the classroom.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en studie av fire norske Engelsk som fremmedspråk (EFL) lærere sine valg og tanker rundt bruken av litteratur i klasserommet på mellomtrinnet og ungdomsskolen. Det dette innebærer helt spesifikt er ... -
Elevers helhetlige systemforståelse av drivhuseffekten og karbonets kretsløp
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er systemforståelse. UNESCO (2017) peker på systemforståelse som en nøkkelkompetanse, som vil bli viktig for fremtidens samfunnsborgere. I denne studien er det blitt undersøkt elevenes ... -
Bruk av film i samfunnsfag på mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Formålet med denne undersøkelsen er å undersøke hvordan og hvorfor lærere på mellomtrinnet tar i bruk ulike typer film i sin samfunnsfagundervisning. Problemstillingen er: «Hvordan og hvorfor benytter samfunnsfagslærere ... -
Hva to barneskolelærere fremhever som sentralt i Multi Smart Øving i emnet brøk på 5. trinn
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven delte to matematikklærere i barneskolen sine erfaringer knyttet til læringsverktøyet Multi Smart Øving i emnet brøk på 5. trinn. Dette ble delt gjennom semistrukturerte intervjuer, og datamaterialet består ... -
Litteratur som danning: En kvalitativ undersøkelse av læreres oppfatninger om danningspotensialet til litteratur som tematiserer kulturmøter
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som utforsker hvilke oppfatninger norsklærere på ungdomsskolen har omkring litteraturens danningsfunksjon, samt litteraturen som tematiserer kulturmøter. Studiens overordnede ... -
Sum besøker Geotopia
(Master thesis, 2024)I denne entreprenørielle masteroppgaven er det blitt utviklet et produkt som baserer seg på historiefortelling i matematikkfaget. Produktet består av en lesebok, «Sum besøker Geotopia», og en lærerveiledning som inneholder ... -
Skeiv identitet i litteratur: En analyse av den samtidsrealistiske ungdomsromanen Felefeber (2023)
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven undersøkes hvordan temaene identitet og seksuell orientering (homofili) belyses i den samtidsrealistiske ungdomsromanen Felefeber, skrevet av Elin Hansson (Hansson, 2023). I Felefeber møter leseren ... -
Medbestemmelsesprinsippet for foresatte: En kvalitativ analyse av læreres og foresattes erfaringer og opplevelser i skole-hjem samarbeidet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse av hvordan lærere og foresatte har erfart og opplevd å være en samarbeidende part i skole-hjem samarbeidet når barnet har en dysleksidiagnose. Oppgavens problemstilling ... -
En kvalitativ studie om skoleledere og kontaktlæreres møte med bekymringsfullt skolefravær
(Master thesis, 2024)I denne kvalitative studien har jeg forsket på skolelederes og kontaktlæreres møte med bekymringsfullt skolefravær og hvordan det håndteres på ulike nivå. Formålet med oppgaven er å få innsikt i deres oppfatninger, erfaringer ... -
"Europa rundt - et undervisningsopplegg i OneNote med likninger"
(Master thesis, 2024)I vår entreprenørielle masteroppgave har vi utviklet et didaktisk produkt innenfor det matematiske temaet likninger på 8. trinn. Undervisningsopplegget går ut på at elevene skal bruke Microsoft OneNote, heretter kalt ... -
Europa Rundt - et undervisningsopplegg i OneNote med likninger
(Master thesis, 2024)I vår entreprenørielle masteroppgave har vi utviklet et didaktisk produkt innenfor det matematiske temaet likninger på 8. trinn. Undervisningsopplegget går ut på at elevene skal bruke Microsoft OneNote, heretter kalt ...