dc.contributor.author | Vigmostad, Inger | |
dc.date.accessioned | 2022-02-23T09:47:20Z | |
dc.date.available | 2022-02-23T09:47:20Z | |
dc.date.created | 2021-06-16T15:00:14Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Paideia. 2021, (21), 6-15. | en_US |
dc.identifier.issn | 1904-9633 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2980933 | |
dc.description | Dette er forlagets versjon av en artikkel publisert i Paideia. Lenke til tidsskriftets hjemmeside: https://www.inn.no/prosjektsider/sepu/tidsskriftet-paideia | en_US |
dc.description.abstract | Denne artikkelen beskriver barns deltakelse i pedagogisk forskning og kvantitative undersøkelser med etiske dilemmaer knyttet til dette. I innovasjons- og utviklingsprosjektet «Kultur for læring» ved Høgskolen i Innlandet benyttes digitale spørreundersøkelser med lyd, bilder og «smileys» for barnehage og 1.-4. trinn i grunnskolen. Denne nyere formen for kartlegging har skapt stor debatt. Synet på barn vil påvirke forskningsvalgene som blir gjort, og det er avgjørende forskjeller mellom å forske på eller med barn. Etiske hensyn til barn som en sårbar gruppe med særlige behov blir belyst og sett i sammenheng med muligheten denne metoden gir for barns medvirkning, slik at barns stemmer kan bli hørt. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Dafolo | en_US |
dc.subject | pedagogisk forskning | en_US |
dc.subject | barn | en_US |
dc.subject | kvantitative undersøkelser | en_US |
dc.subject | Kultur for læring | en_US |
dc.subject | etiske dilemmaer | en_US |
dc.subject | etiske hensyn | en_US |
dc.title | "Jeg svarte mest ja". Barns stemmer i pedagogisk forskning | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.source.pagenumber | 6-15 | en_US |
dc.source.journal | Paideia | en_US |
dc.source.issue | 21 | en_US |
dc.identifier.cristin | 1916206 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |