Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVigmostad, Inger
dc.date.accessioned2022-02-23T09:47:20Z
dc.date.available2022-02-23T09:47:20Z
dc.date.created2021-06-16T15:00:14Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationPaideia. 2021, (21), 6-15.en_US
dc.identifier.issn1904-9633
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2980933
dc.descriptionDette er forlagets versjon av en artikkel publisert i Paideia. Lenke til tidsskriftets hjemmeside: https://www.inn.no/prosjektsider/sepu/tidsskriftet-paideiaen_US
dc.description.abstractDenne artikkelen beskriver barns deltakelse i pedagogisk forskning og kvantitative undersøkelser med etiske dilemmaer knyttet til dette. I innovasjons- og utviklingsprosjektet «Kultur for læring» ved Høgskolen i Innlandet benyttes digitale spørreundersøkelser med lyd, bilder og «smileys» for barnehage og 1.-4. trinn i grunnskolen. Denne nyere formen for kartlegging har skapt stor debatt. Synet på barn vil påvirke forskningsvalgene som blir gjort, og det er avgjørende forskjeller mellom å forske på eller med barn. Etiske hensyn til barn som en sårbar gruppe med særlige behov blir belyst og sett i sammenheng med muligheten denne metoden gir for barns medvirkning, slik at barns stemmer kan bli hørt.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDafoloen_US
dc.subjectpedagogisk forskningen_US
dc.subjectbarnen_US
dc.subjectkvantitative undersøkelseren_US
dc.subjectKultur for læringen_US
dc.subjectetiske dilemmaeren_US
dc.subjectetiske hensynen_US
dc.title"Jeg svarte mest ja". Barns stemmer i pedagogisk forskningen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber6-15en_US
dc.source.journalPaideiaen_US
dc.source.issue21en_US
dc.identifier.cristin1916206
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel