Browsing Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education deltid M2TOD by Title
Now showing items 12-31 of 48
-
Forebygging av vold og overgrep mot barnehagebarn
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven i tilpasset opplæring undersøker hvordan barnehagelærere jobber for å forebygge vold og overgrep mot barnehagebarn. Formålet med forskningsprosjektet er å se hvordan det jobbes forebyggende mot vold og ... -
Før ferie og oppstart bruker jeg noe av plantiden min til å prøve å lære meg noen få polske ord................................... En tematisk analyse av barnehagelæreres praksisfortellinger om tilrettelegging for og inkludering av barns flerspråklige repertoarer
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er skrevet som den avsluttende delen av studiet Master i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet (HINN). Temaet på masteroppgaven er flerspråklighet og inkludering i barnehagen. Formålet med ... -
Han sa hva vi skulle gjøre, og så gjorde vi det etterpå. Barns opplevelse av å være med på et langsiktig kunstprosjekt i skolen.
(Master thesis, 2023)Sammendrag Tittel: Han sa hva vi skulle gjøre, og så gjorde vi det etterpå. Barns opplevelse av å være med på et langsiktig kunstprosjekt i skolen. Det overordna utgangspunktet for denne oppgaven har vært de visuelle ... -
Hva innebærer tilpasset opplæring og vurdering i toppidrett fotball i videregående skole? En analyse av et utvalg læreres oppfatninger om og erfaringer med tilpasset opplæring, underveisvurdering og sluttvurdering i faget
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven er en analyse av et utvalg læreres betraktninger om tilpasset opplæring og vurdering i valgfaget toppidrett fotball i videregående skole. Informantene er seks lærere som underviser toppidrett fotball ved ... -
Hvilke erfaringer har lærere og rektorer ved to norske barneskoler med implementering av kommunens handlingsplan for ufrivillig skolefravær?
(Master thesis, 2024)Tematikken for oppgaven er implementering av planverk i skolen. Hensikten har vært å sette søkelys på hvordan lærere og rektorer på norske barneskoler har erfart implementeringen av handlingsplanen om ufrivillig skolefravær ... -
Hvordan forstår lærere anerkjennende undervisning? Hvordan arbeider de for en anerkjennende undervisning, og hvilke erfaringer har de?
(Master thesis, 2022)Norsk Sammendrag Masteroppgavens siktemål har vært å finne svar på hvordan lærere forstår, tilrettelegger og har erfart anerkjennelse i sitt arbeid med elever, samt betydningen av anerkjennelse for elevers utvikling og ... -
Hvordan kan et moderne læreverk være med å gi tilstrekkelig opplæring for elever som står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker?
(Master thesis, 2023)I norsk skole har lærebøkene historisk sett vært en av de viktigste elementene for læring, samt hatt en sentral rolle i utviklingen og opplæringen av barn og unge. Denne masteroppgaven har undersøkt hvordan læreverket Salto ... -
Hvordan opplever gutter med krysskulturell bakgrunn anerkjennelse i skolehverdagen?
(Master thesis, 2024)I denne forskningsoppgaven utforsker vi anerkjennelse av krysskulturelle gutter i skolen. Vi har sett nærmere på hvordan krysskulturelle gutter opplever anerkjennelse i skolehverdagen. Dette har vi oppnådd ved å undersøke ... -
Hvordan opplever gutter med krysskulturell bakgrunn anerkjennelse i skolehverdagen?
(Master thesis, 2024)Sammendrag: I denne forskningsoppgaven utforsker vi anerkjennelse av krysskulturelle gutter i skolen. Vi har sett nærmere på hvordan krysskulturelle gutter opplever anerkjennelse i skolehverdagen. Dette har vi oppnådd ved ... -
"Inni er vi like?" – hvordan forstår barnehagelærere barn med minoritetsbakgrunn sine utfordringer i barnehagen. En kritisk diskursanalyse i et postkolonialt perspektiv.
(Master thesis, 2023)Dette er en masteroppgave i Master i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Tittelen på oppgaven er "Inni er vi like?" – hvordan forstår barnehagelærere barn med minoritetsbakgrunn sine utfordringer i barnehagen, ... -
Lek i begynneropplæringen. En analyse av styringsdokumenter for skole og SFO med fokus på lekens rolle i skolen.
(Master thesis, 2023)Lekenes plass i skolen har vært en «het potet» i den norske samfunnsdebatten over lengre tid, og innføringen av seksårsreformen i 1997 var et kompromiss med lovnader om at det første skoleåret skulle være en kombinasjon ... -
Lekens betydning i 1.klasse.
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven handler om hvilken betydning lek har for de yngste elevene på skolen. Oppgavens problemstilling er Hvilken betydning tenker lærere at lek har i 1.klasse? Studien er gjort i et lærerperspektiv ... -
Lærerens møte med nyankomne elever - en empirisk undersøkelse av ressurser og muligheter i velkomstklassen.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en empirisk undersøkelse av hvilke ressurser og muligheter læreren har i møte med flerspråklige elever i en introduksjonsklasse i barneskolen, basert på et ressurssyn som bakgrunn for praksis og med ... -
Læreres erfaring med lek på mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven innen tilpasset opplæring undersøker lekens rolle i et inkluderende læringsmiljø på mellomtrinnet. Med utgangspunkt i forskning og teori, tar oppgaven for seg hvordan mellomtrinnslærere forstår og ... -
Læreres erfaringer med å tilpasse undervisningen for elever med en ADHD-diagnose
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har som hensikt å undersøke hvilke erfaringer et utvalg lærere på barneskolen har med tilpasset opplæring knyttet til elever med en ADHD-diagnose. Oppgaven er en empirisk undersøkelse av 6 lærere som ... -
Læreres erfaringer med tilpasset opplæring for flerspråklige elever på yrkesfag i videregående skole
(Master thesis, 2022)Dette er en kvalitativ studie hvor jeg undersøker lærernes erfaringer knyttet til tilpasset opplæring for flerspråklige elever på yrkesfag. Studien er gjennomført på en videregående skole med informanter som arbeider som ... -
Læreres samarbeid med en praksisnær støttetjeneste
(Master thesis, 2023)I denne kvalitative undersøkelsen rettes søkelyset mot lærere og eksterne aktører som samarbeider for å løse ulike pedagogiske utfordringer i den konteksten der utfordringen befinner seg, altså i skolen. Tre lærere er ... -
LÆRERS PERSPEKTIV OM ELEVSAMTALER I SKOLEN
(Master thesis, 2022)Norsk sammendrag Denne masteroppgaven er et resultat av forsking jeg har gjort som avslutning på min utdanning i Master i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Tema for denne studien er Elevsamtalen, hvordan den ... -
Nasjonal prøve i engelsk og tilpasset opplæring for elever som viser stort læringspotensial i engelsk
(Master thesis, 2023)Norsk sammendrag Masteroppgaven i tilpasset opplæring undersøker læreres erfaringer i å bruke den nasjonale prøven i engelsk på 5.trinn for å tilpasse engelskundervisningen til elever på det høyeste mestringsnivået. ... -
Overgangen barnehage-skole. Hva vektlegges siste året i barnehagen?
(Master thesis, 2023)SAMMENDRAG Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring handler i hovedsak om barna som skal begynne på skolen, og hvordan barnehagen tilpasser det siste året for dem i lys av å skape sammenheng i overgangen til skole og ...