Browsing Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education deltid M2TOD by Title
Now showing items 1-20 of 44
-
Barneskolelæreres opplevelse av inkludering som prinsipp for å skape en skole for alle elever
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring undersøker barneskolelæreres opplevelse av inkludering som prinsipp for å skape en skole for alle elever. Formålet med studien retter fokus mot en bevisstgjøring rundt forståelsen ... -
Barneskolelæreres opplevelse av inkludering som prinsipp for å skape en skole for alle elever.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring undersøker barneskolelæreres opplevelse av inkludering som prinsipp for å skape en skole for alle elever. Formålet med studien retter fokus mot en bevisstgjøring rundt forståelsen ... -
Bruk av deltakernes språklige repertoar i opplæringen for voksne innvandrere med liten eller ingen skolebakgrunn.
(Master thesis, 2023)Norsk sammendrag Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring, undersøker enkelte læreres erfaringer med tilrettelegging av deltakernes språklige repertoar i opplæringen. Masterprosjektet retter fokus mot voksne flyktninger ... -
Bruk av deltakernes språklige repertoar i opplæringen for voksne innvandrere med liten eller ingen skolebakgrunn.
(Master thesis, 2023)Norsk sammendrag Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring, undersøker enkelte læreres erfaringer med tilrettelegging av deltakernes språklige repertoar i opplæringen. Masterprosjektet retter fokus mot voksne flyktninger ... -
Digitale verktøy, læringsstrategier og selvregulert læring: En kvalitativ studie om læreres bruk av teknologi i undervisning for å støtte elevers utvikling av selvregulert læring
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse der formålet er å søke svar på hvordan lærere i ungdomsskolen bruker teknologi og digitale verktøy i ... -
Ein leksepraksis styrt av habitus
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgåva i emnet tilpassa opplæring handlar om foreldre sine erfaringar med leksesituasjonen i heimen. Studien har som mål å svare på problemstillinga: korleis erfarer foreldre til barn i grunnskulen lekser og ... -
Elevenes medbestemmelse i spesialundervisning
(Master thesis, 2022)Elevenes medbestemmelse i spesialundervisning I denne studien har jeg intervjuet tre elver på 7. trinn om hvordan de opplever og erfarer medbestemmelse i spesialundervisning. Jeg har valgt å ta utgangspunkt i selvbestem ... -
En fenomenologisk studie om pedagogiske lederes opplevelser og erfaringer med krenkelser blant barn i barnehagen.
(Master thesis, 2023)Sammendrag Denne masteroppgaven omhandler krenkelser blant barn som fenomen og hvordan utvalgte pedagogiske ledere opplever krenkelser blant barn i sine barnehager. Problemstillingen for denne studien har vært: Hvordan ... -
En kvalitativ studie om samarbeid, inkludering og spesialpedagogikk i barnehagen.
(Master thesis, 2023)Norsk sammendrag Formålet med denne studien er å få økt innsikt i hvordan pedagogiskleder og spesialpedagog kan samarbeide slik at barn med særskiltebehov får dekket sine rettigheter. Det er en kvalitativ forskningsprosess ... -
En litteraturstudie av Norsk forskning om betydningen av relasjoner i barnehagen
(Master thesis, 2023)Sammendrag Målet med denne masterstudien har vært å se på betydningen av relasjoner i barnehagen. Hensikten har vært å finne ut hvilken betydning gode relasjoner har for barnets utvikling og trivsel i barnehagen. Emner og ... -
Forebygging av vold og overgrep mot barnehagebarn
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven i tilpasset opplæring undersøker hvordan barnehagelærere jobber for å forebygge vold og overgrep mot barnehagebarn. Formålet med forskningsprosjektet er å se hvordan det jobbes forebyggende mot vold og ... -
Før ferie og oppstart bruker jeg noe av plantiden min til å prøve å lære meg noen få polske ord................................... En tematisk analyse av barnehagelæreres praksisfortellinger om tilrettelegging for og inkludering av barns flerspråklige repertoarer
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er skrevet som den avsluttende delen av studiet Master i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet (HINN). Temaet på masteroppgaven er flerspråklighet og inkludering i barnehagen. Formålet med ... -
Han sa hva vi skulle gjøre, og så gjorde vi det etterpå. Barns opplevelse av å være med på et langsiktig kunstprosjekt i skolen.
(Master thesis, 2023)Sammendrag Tittel: Han sa hva vi skulle gjøre, og så gjorde vi det etterpå. Barns opplevelse av å være med på et langsiktig kunstprosjekt i skolen. Det overordna utgangspunktet for denne oppgaven har vært de visuelle ... -
Hva innebærer tilpasset opplæring og vurdering i toppidrett fotball i videregående skole? En analyse av et utvalg læreres oppfatninger om og erfaringer med tilpasset opplæring, underveisvurdering og sluttvurdering i faget
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven er en analyse av et utvalg læreres betraktninger om tilpasset opplæring og vurdering i valgfaget toppidrett fotball i videregående skole. Informantene er seks lærere som underviser toppidrett fotball ved ... -
Hvordan forstår lærere anerkjennende undervisning? Hvordan arbeider de for en anerkjennende undervisning, og hvilke erfaringer har de?
(Master thesis, 2022)Norsk Sammendrag Masteroppgavens siktemål har vært å finne svar på hvordan lærere forstår, tilrettelegger og har erfart anerkjennelse i sitt arbeid med elever, samt betydningen av anerkjennelse for elevers utvikling og ... -
Hvordan kan et moderne læreverk være med å gi tilstrekkelig opplæring for elever som står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker?
(Master thesis, 2023)I norsk skole har lærebøkene historisk sett vært en av de viktigste elementene for læring, samt hatt en sentral rolle i utviklingen og opplæringen av barn og unge. Denne masteroppgaven har undersøkt hvordan læreverket Salto ... -
Hvordan opplever gutter med krysskulturell bakgrunn anerkjennelse i skolehverdagen?
(Master thesis, 2024)I denne forskningsoppgaven utforsker vi anerkjennelse av krysskulturelle gutter i skolen. Vi har sett nærmere på hvordan krysskulturelle gutter opplever anerkjennelse i skolehverdagen. Dette har vi oppnådd ved å undersøke ... -
Hvordan opplever gutter med krysskulturell bakgrunn anerkjennelse i skolehverdagen?
(Master thesis, 2024)Sammendrag: I denne forskningsoppgaven utforsker vi anerkjennelse av krysskulturelle gutter i skolen. Vi har sett nærmere på hvordan krysskulturelle gutter opplever anerkjennelse i skolehverdagen. Dette har vi oppnådd ved ... -
"Inni er vi like?" – hvordan forstår barnehagelærere barn med minoritetsbakgrunn sine utfordringer i barnehagen. En kritisk diskursanalyse i et postkolonialt perspektiv.
(Master thesis, 2023)Dette er en masteroppgave i Master i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Tittelen på oppgaven er "Inni er vi like?" – hvordan forstår barnehagelærere barn med minoritetsbakgrunn sine utfordringer i barnehagen, ... -
Lek i begynneropplæringen. En analyse av styringsdokumenter for skole og SFO med fokus på lekens rolle i skolen.
(Master thesis, 2023)Lekenes plass i skolen har vært en «het potet» i den norske samfunnsdebatten over lengre tid, og innføringen av seksårsreformen i 1997 var et kompromiss med lovnader om at det første skoleåret skulle være en kombinasjon ...