Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education deltid M2TOD
Recent Submissions
-
Læreres erfaringer med å tilpasse leseopplæringen for flerspråklige elever som strever med lesing.
(Master thesis, 2025)Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring gjennomført ved Høgskolen i Innlandet. Oppgaven tar utgangspunkt i at det er en økende andel flerspråklige barn som snakker et annet morsmål enn undervisningsspråket i skolen, ... -
Hvem er de sårbare elevene, og hvordan opplever læreren mulighet for å tilpasse undervisningen til denne elevgruppen i vederegående skole?
(Master thesis, 2025)Denne oppgaven omhandler lærernes opplevelser og erfaringer i møte med de sårbare elevene, og hvordan de opplever muligheten til å tilpasse sin undervisning til denne elevgruppen. Sårbarhet handler om svært ulike utfordringer, ... -
Læreres forståelse og tilrettelegging av lek i begynneropplæringen
(Master thesis, 2025)Oppgaven undersøker hvordan lek forstås og tilrettelegges for i begynneropplæringen. Problemstillingen lyder som følger: ««Hvordan forstår lærere lek, og på hvilken måte tilrettelegger lærerne for lek i begynneropplæringen?», ... -
Læreres opplevelse av inkluderingsarbeidet med stille elever.
(Master thesis, 2025)Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring tar for seg hvordan lærere opplever inkluderingsarbeidet av de stille elevene i skolen med hovedvekt på opplevde muligheter og begrensninger. Studiet består av fire intervjuer med ... -
Tidlig identifisering og tilpasning for elever i matematikkvansker, med ekstra fokus på spesifikke matematikkvansker
(Master thesis, 2024)Norsk sammendrag Masteroppgaven i tilpasset opplæring undersøker læreres forståelser og beskrivelser av elever i matematikkvansker, hvilke vurderings- og kartleggingsverktøy som blir benyttet for å identifisere elever i ... -
En systematisk litteraturstudie om ADHD hos kvinner i utdanningsløpet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har som mål å undersøke hva nyere forskning sier om jenter og kvinner med ADHD i utdanningsløpet. Hovedfokuset i studien omhandler de utfordringene disse jentene står ovenfor i møte med skolen, og ... -
Hvilke erfaringer har lærere og rektorer ved to norske barneskoler med implementering av kommunens handlingsplan for ufrivillig skolefravær?
(Master thesis, 2024)Tematikken for oppgaven er implementering av planverk i skolen. Hensikten har vært å sette søkelys på hvordan lærere og rektorer på norske barneskoler har erfart implementeringen av handlingsplanen om ufrivillig skolefravær ... -
Tilrettelegging av inkluderende opplæring.
(Master thesis, 2024)Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen Innlandet, avdeling Hamar. I denne studien er søkelyset rettet mot fire læreres forståelse av begrepet inkludering. Mangelen på en felles definisjon av begrepet ... -
Tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven i Tilpasset opplæring handler om elever med stort læringspotensial. Tematikken er undersøkt med utgangspunkt i følgende problemstilling «Elever med stort læringspotensial i norsk skole – hva er elevers ... -
Uteskole ("et utvidet læringsrom")
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgave er skrevet innenfor studieprogrammet «Master i tilpasset opplæring» ved Høgskolen i Innlandet, avdeling Hamar. Oppgaven handler om hva uteskole («et utvidet læringsrom») er, og jeg har valgt å fokusere ... -
Tyske og norske elever med kort botid - deres erfaringer med tilpasset opplæring i teoretiske og praktiske fag på yrkesfag
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven i tilpasset opplæring har som mål å gi innsikt i hvordan elever med kort botid i Norge og Tyskland erfarer at arbeidsformer og undervisningsmetoder er tilpasset dem og de evnene og forutsetningene de har for ... -
Læreres erfaring med lek på mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven innen tilpasset opplæring undersøker lekens rolle i et inkluderende læringsmiljø på mellomtrinnet. Med utgangspunkt i forskning og teori, tar oppgaven for seg hvordan mellomtrinnslærere forstår og ... -
Læreres erfaringer med å tilpasse undervisningen for elever med en ADHD-diagnose
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har som hensikt å undersøke hvilke erfaringer et utvalg lærere på barneskolen har med tilpasset opplæring knyttet til elever med en ADHD-diagnose. Oppgaven er en empirisk undersøkelse av 6 lærere som ... -
Hvordan opplever gutter med krysskulturell bakgrunn anerkjennelse i skolehverdagen?
(Master thesis, 2024)I denne forskningsoppgaven utforsker vi anerkjennelse av krysskulturelle gutter i skolen. Vi har sett nærmere på hvordan krysskulturelle gutter opplever anerkjennelse i skolehverdagen. Dette har vi oppnådd ved å undersøke ... -
Hvordan opplever gutter med krysskulturell bakgrunn anerkjennelse i skolehverdagen?
(Master thesis, 2024)Sammendrag: I denne forskningsoppgaven utforsker vi anerkjennelse av krysskulturelle gutter i skolen. Vi har sett nærmere på hvordan krysskulturelle gutter opplever anerkjennelse i skolehverdagen. Dette har vi oppnådd ved ... -
Styringsdokumenters implikasjoner for foreldresamarbeid i barnehagen.
(Master thesis, 2024)Prosjektet foretar en diskursanalyse av styringsdokumenter for barnehagen, fra lov for barnehager og guider for foreldresamtaler. Målet med analysen var å avdekke om styringsdokumentene har implikasjoner for anerkjennelse ... -
Lekens betydning i 1.klasse.
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven handler om hvilken betydning lek har for de yngste elevene på skolen. Oppgavens problemstilling er Hvilken betydning tenker lærere at lek har i 1.klasse? Studien er gjort i et lærerperspektiv ... -
Før ferie og oppstart bruker jeg noe av plantiden min til å prøve å lære meg noen få polske ord................................... En tematisk analyse av barnehagelæreres praksisfortellinger om tilrettelegging for og inkludering av barns flerspråklige repertoarer
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er skrevet som den avsluttende delen av studiet Master i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet (HINN). Temaet på masteroppgaven er flerspråklighet og inkludering i barnehagen. Formålet med ... -
Barneskolelæreres opplevelse av inkludering som prinsipp for å skape en skole for alle elever.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring undersøker barneskolelæreres opplevelse av inkludering som prinsipp for å skape en skole for alle elever. Formålet med studien retter fokus mot en bevisstgjøring rundt forståelsen ... -
Forebygging av vold og overgrep mot barnehagebarn
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven i tilpasset opplæring undersøker hvordan barnehagelærere jobber for å forebygge vold og overgrep mot barnehagebarn. Formålet med forskningsprosjektet er å se hvordan det jobbes forebyggende mot vold og ...