Browsing Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education deltid M2TOD by Title
Now showing items 31-48 of 48
-
Overgangen barnehage-skole. Hva vektlegges siste året i barnehagen?
(Master thesis, 2023)SAMMENDRAG Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring handler i hovedsak om barna som skal begynne på skolen, og hvordan barnehagen tilpasser det siste året for dem i lys av å skape sammenheng i overgangen til skole og ... -
Overgangskofferten - En aksjonsforskning om overgangen fra barnehagen til skolen
(Master thesis, 2024)Norsk sammendrag I dette studien har det blitt gjennomført en aksjonsforskning i egen kommune. Dette for å undersøke og se nærmere på egne overgangspraksiser med hjelp av en «Overgangskoffert» som verktøy. Skolestartere ... -
Pedagogisk transspråking som tilpasset opplæring i engelskfaget: en aksjonsforskningsstudie
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er utformet som en pedagogisk aksjonsforskning studie og undersøker hvordan pedagogisk transspråking kan brukes i opplæring av engelsk blant nyankomne flerspråklige elever med liten eller manglende ... -
Psykisk helse i barnehagen – på hvilken måte kan barnehagens personale påvirke barnas livsmestring?
(Master thesis, 2022)Tema for denne masteroppgaven er psykisk helse i barnehagen med fokus på barns livsmestring. Jeg vil ved hjelp av datamateriale innsamlet til denne masteroppgaven studere hvordan barnehagepersonalet arbeider med barns ... -
Skolehverdagen for elever med og uten spesialundervisning
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er å se på forskjellene i opplevelsene i skolehverdagen mellom elever med spesialundervisning og elever uten spesialundervisning. Formålet har vært å se hvor stor forskjell det faktisk er, ... -
Skolevegringsproblematikk Elevenes/deltakernes egne opplevelser med skolen
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring omhandler skolevegringsproblematikk. Kompleksiteten rundt dette tema gjør det vanskelig å beskrive utfordringene enkelt og kortfattet, jeg måtte derfor ... -
"Språk er et stort hinder": Polske foreldres opplevelse av skole-hjem-samarbeid
(Master thesis, 2022)Polakker er den største gruppen av arbeidsinnvandrere som bor i Norge. 1. januar 2022 var det registrert 112 718 personer som har polsk statsborgerskap i Norge (Statistisk sentralbyrå, 2022). I denne oppgaven blir det ... -
STL+ som tilpasset opplæring: En undersøkelse av læreres erfaringer med STL+ som tilpasset opplæring i førsteklasse.
(Master thesis, 2023)Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring gjennomført ved høgskolen i innlandet. Oppgaven er en empirisk undersøkelse av tre lærere som jobber i 1. klasse på tre forskjellige skoler. Problemstillingen til prosjektet ... -
Styringsdokumenters implikasjoner for foreldresamarbeid i barnehagen.
(Master thesis, 2024)Prosjektet foretar en diskursanalyse av styringsdokumenter for barnehagen, fra lov for barnehager og guider for foreldresamtaler. Målet med analysen var å avdekke om styringsdokumentene har implikasjoner for anerkjennelse ... -
Tidlig identifisering og tilpasning for elever i matematikkvansker, med ekstra fokus på spesifikke matematikkvansker
(Master thesis, 2024)Norsk sammendrag Masteroppgaven i tilpasset opplæring undersøker læreres forståelser og beskrivelser av elever i matematikkvansker, hvilke vurderings- og kartleggingsverktøy som blir benyttet for å identifisere elever i ... -
Tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven i Tilpasset opplæring handler om elever med stort læringspotensial. Tematikken er undersøkt med utgangspunkt i følgende problemstilling «Elever med stort læringspotensial i norsk skole – hva er elevers ... -
Tilpasset undervisning ved digital hjemmeskole under pandemien
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er tilpasset undervisning ved digital hjemmeskole under koronapandemien våren 2020. Som en følge av pandemiens utbrudd, ble alle skoler i Norge nedstengt, og elever måtte undervises hjemme, ... -
Tilrettelegging av inkluderende opplæring.
(Master thesis, 2024)Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen Innlandet, avdeling Hamar. I denne studien er søkelyset rettet mot fire læreres forståelse av begrepet inkludering. Mangelen på en felles definisjon av begrepet ... -
Tyske og norske elever med kort botid - deres erfaringer med tilpasset opplæring i teoretiske og praktiske fag på yrkesfag
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven i tilpasset opplæring har som mål å gi innsikt i hvordan elever med kort botid i Norge og Tyskland erfarer at arbeidsformer og undervisningsmetoder er tilpasset dem og de evnene og forutsetningene de har for ... -
Uteskole ("et utvidet læringsrom")
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgave er skrevet innenfor studieprogrammet «Master i tilpasset opplæring» ved Høgskolen i Innlandet, avdeling Hamar. Oppgaven handler om hva uteskole («et utvidet læringsrom») er, og jeg har valgt å fokusere ... -
Uteskole - en arena for motivasjon og læring
(Master thesis, 2023)Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse med det formål å finne svar på om arbeidsmetoden uteskole har positive kvaliteter som kommer elevene ... -
Uttrykk som utfordrer. En dispositivanalyse av barnehagelærerens opplevelser av barns uttrykk
(Master thesis, 2022)Norsk sammendrag Denne masteroppgaven handler om hvordan et nettverk av ulike strukturer i samfunnet kan virke inn på hvordan barnehagelæreren opplever barns uttrykk. Barnehagen i dagens samfunn eksisterer i et spenningsfelt ... -
"... Vi må huske på hvordan barna ser verden ..." En kvalitativ studie av læreres tanker om, og erfaringer med, lekens plass i skolen.
(Master thesis, 2022)Denne studien har som formål å få innsikt i, og forståelse for, hvilken funksjon leken har i skolen. Med et ønske om å ta utgangspunkt i læreres tanker om, og erfaring med, lek i skolen ble vår problemstilling: «Hvilken ...