Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education deltid M2TOD: Nye registreringer
Viser treff 21-40 av 48
-
Bruk av deltakernes språklige repertoar i opplæringen for voksne innvandrere med liten eller ingen skolebakgrunn.
(Master thesis, 2023)Norsk sammendrag Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring, undersøker enkelte læreres erfaringer med tilrettelegging av deltakernes språklige repertoar i opplæringen. Masterprosjektet retter fokus mot voksne flyktninger ... -
En kvalitativ studie om samarbeid, inkludering og spesialpedagogikk i barnehagen.
(Master thesis, 2023)Norsk sammendrag Formålet med denne studien er å få økt innsikt i hvordan pedagogiskleder og spesialpedagog kan samarbeide slik at barn med særskiltebehov får dekket sine rettigheter. Det er en kvalitativ forskningsprosess ... -
Lek i begynneropplæringen. En analyse av styringsdokumenter for skole og SFO med fokus på lekens rolle i skolen.
(Master thesis, 2023)Lekenes plass i skolen har vært en «het potet» i den norske samfunnsdebatten over lengre tid, og innføringen av seksårsreformen i 1997 var et kompromiss med lovnader om at det første skoleåret skulle være en kombinasjon ... -
Hvordan kan et moderne læreverk være med å gi tilstrekkelig opplæring for elever som står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker?
(Master thesis, 2023)I norsk skole har lærebøkene historisk sett vært en av de viktigste elementene for læring, samt hatt en sentral rolle i utviklingen og opplæringen av barn og unge. Denne masteroppgaven har undersøkt hvordan læreverket Salto ... -
En litteraturstudie av Norsk forskning om betydningen av relasjoner i barnehagen
(Master thesis, 2023)Sammendrag Målet med denne masterstudien har vært å se på betydningen av relasjoner i barnehagen. Hensikten har vært å finne ut hvilken betydning gode relasjoner har for barnets utvikling og trivsel i barnehagen. Emner og ... -
Læreres samarbeid med en praksisnær støttetjeneste
(Master thesis, 2023)I denne kvalitative undersøkelsen rettes søkelyset mot lærere og eksterne aktører som samarbeider for å løse ulike pedagogiske utfordringer i den konteksten der utfordringen befinner seg, altså i skolen. Tre lærere er ... -
Hva innebærer tilpasset opplæring og vurdering i toppidrett fotball i videregående skole? En analyse av et utvalg læreres oppfatninger om og erfaringer med tilpasset opplæring, underveisvurdering og sluttvurdering i faget
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven er en analyse av et utvalg læreres betraktninger om tilpasset opplæring og vurdering i valgfaget toppidrett fotball i videregående skole. Informantene er seks lærere som underviser toppidrett fotball ved ... -
En fenomenologisk studie om pedagogiske lederes opplevelser og erfaringer med krenkelser blant barn i barnehagen.
(Master thesis, 2023)Sammendrag Denne masteroppgaven omhandler krenkelser blant barn som fenomen og hvordan utvalgte pedagogiske ledere opplever krenkelser blant barn i sine barnehager. Problemstillingen for denne studien har vært: Hvordan ... -
Overgangen barnehage-skole. Hva vektlegges siste året i barnehagen?
(Master thesis, 2023)SAMMENDRAG Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring handler i hovedsak om barna som skal begynne på skolen, og hvordan barnehagen tilpasser det siste året for dem i lys av å skape sammenheng i overgangen til skole og ... -
Nasjonal prøve i engelsk og tilpasset opplæring for elever som viser stort læringspotensial i engelsk
(Master thesis, 2023)Norsk sammendrag Masteroppgaven i tilpasset opplæring undersøker læreres erfaringer i å bruke den nasjonale prøven i engelsk på 5.trinn for å tilpasse engelskundervisningen til elever på det høyeste mestringsnivået. ... -
STL+ som tilpasset opplæring: En undersøkelse av læreres erfaringer med STL+ som tilpasset opplæring i førsteklasse.
(Master thesis, 2023)Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring gjennomført ved høgskolen i innlandet. Oppgaven er en empirisk undersøkelse av tre lærere som jobber i 1. klasse på tre forskjellige skoler. Problemstillingen til prosjektet ... -
Pedagogisk transspråking som tilpasset opplæring i engelskfaget: en aksjonsforskningsstudie
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er utformet som en pedagogisk aksjonsforskning studie og undersøker hvordan pedagogisk transspråking kan brukes i opplæring av engelsk blant nyankomne flerspråklige elever med liten eller manglende ... -
Han sa hva vi skulle gjøre, og så gjorde vi det etterpå. Barns opplevelse av å være med på et langsiktig kunstprosjekt i skolen.
(Master thesis, 2023)Sammendrag Tittel: Han sa hva vi skulle gjøre, og så gjorde vi det etterpå. Barns opplevelse av å være med på et langsiktig kunstprosjekt i skolen. Det overordna utgangspunktet for denne oppgaven har vært de visuelle ... -
"Inni er vi like?" – hvordan forstår barnehagelærere barn med minoritetsbakgrunn sine utfordringer i barnehagen. En kritisk diskursanalyse i et postkolonialt perspektiv.
(Master thesis, 2023)Dette er en masteroppgave i Master i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Tittelen på oppgaven er "Inni er vi like?" – hvordan forstår barnehagelærere barn med minoritetsbakgrunn sine utfordringer i barnehagen, ... -
Uteskole - en arena for motivasjon og læring
(Master thesis, 2023)Dette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse med det formål å finne svar på om arbeidsmetoden uteskole har positive kvaliteter som kommer elevene ... -
Lærerens møte med nyankomne elever - en empirisk undersøkelse av ressurser og muligheter i velkomstklassen.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en empirisk undersøkelse av hvilke ressurser og muligheter læreren har i møte med flerspråklige elever i en introduksjonsklasse i barneskolen, basert på et ressurssyn som bakgrunn for praksis og med ... -
Psykisk helse i barnehagen – på hvilken måte kan barnehagens personale påvirke barnas livsmestring?
(Master thesis, 2022)Tema for denne masteroppgaven er psykisk helse i barnehagen med fokus på barns livsmestring. Jeg vil ved hjelp av datamateriale innsamlet til denne masteroppgaven studere hvordan barnehagepersonalet arbeider med barns ... -
LÆRERS PERSPEKTIV OM ELEVSAMTALER I SKOLEN
(Master thesis, 2022)Norsk sammendrag Denne masteroppgaven er et resultat av forsking jeg har gjort som avslutning på min utdanning i Master i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Tema for denne studien er Elevsamtalen, hvordan den ... -
"Språk er et stort hinder": Polske foreldres opplevelse av skole-hjem-samarbeid
(Master thesis, 2022)Polakker er den største gruppen av arbeidsinnvandrere som bor i Norge. 1. januar 2022 var det registrert 112 718 personer som har polsk statsborgerskap i Norge (Statistisk sentralbyrå, 2022). I denne oppgaven blir det ... -
"... Vi må huske på hvordan barna ser verden ..." En kvalitativ studie av læreres tanker om, og erfaringer med, lekens plass i skolen.
(Master thesis, 2022)Denne studien har som formål å få innsikt i, og forståelse for, hvilken funksjon leken har i skolen. Med et ønske om å ta utgangspunkt i læreres tanker om, og erfaring med, lek i skolen ble vår problemstilling: «Hvilken ...