Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRønning, Tonje Elise
dc.contributor.authorHøines, Sandra
dc.date.accessioned2015-09-15T11:41:36Z
dc.date.available2015-09-15T11:41:36Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/300014
dc.description.abstractHensikten med oppgaven er å oppnå bredere forståelse og økt kunnskap om hvordan sykepleier kan styrke opplevelsen av mestring, hos ungdom av forelder med psykisk lidelse. - Problemstilling: Hvordan kan sykepleier styrke opplevelsen av mestring hos ungdom i krise, som pårørende av forelder med psykisk lidelse? Kapittel 2, Metode: Besvarelsen er en fordypningsoppgave basert forskning, faglitteratur og erfaringer fra praksis. Kapittel 3, Teoretisk referanseramme: Teoridelen beskriver grunnleggende informasjon om ”barn som pårørende” med fokus på ”barn i krise”, ”sykepleie til barn i krise”, samt en presentasjon av metoden ”Barnas time”. Under ”barn i krise” ses dette i sammenheng med stress, utviklingspsykologi og krisereaksjoner. Videre presenteres resiliens, mestring og sykepleie til barn i krise. I ”sykepleie til barn i krise” brukes Lazarus og Folkmans stressmestringsteori som utgangspunkt. Kapittel 4, Diskusjon: I diskusjonskapitlet drøfter vi hvordan sykepleier kan evne og styrke barn som pårørendes mestringsopplevelse, gjennom å fremme barnas emosjonelle, kognitive og instrumentelle kontroll. Kapittel 5, Konklusjon: For at sykepleier skal kunne hjelpe barn som pårørende til å styrke sin opplevelse av mestring ser vi en stor indirekte verdi av å styrke barnets kognitive, emosjonelle og instrumentelle kontroll. Samtlige av de tre kontrollperspektivene har i seg selv god verdi for barnets opplevelse av mestring, men sett i både et her-og-nå-, og i et langtidsperspektiv avhenger dette derimot av en kombinasjon av kontrollperspektivene.nb_NO
dc.subjectpsykisk sykdomnb_NO
dc.subjectforeldrenb_NO
dc.subjectbarnnb_NO
dc.subjectbarn som pårørendenb_NO
dc.subjectbarn av psykisk syke foreldrenb_NO
dc.subjectSykepleie
dc.subject.meshNursing
dc.subject.meshChild of Impaired Parents
dc.titleHva med meg? - barn av en psykisk syk foreldernb_NO
dc.title.alternativeWhat about me? - child with mental ill parentnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808nb_NO
dc.source.pagenumber45nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel