Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKiewiet, Laura D.
dc.date.accessioned2022-07-07T12:57:55Z
dc.date.available2022-07-07T12:57:55Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3003525
dc.descriptionMastergradsoppgave i lektorutdanning, Høgskolen i Innlandet, 2022.en_US
dc.description.abstractEnglish: This thesis explores the linguistic repertoire of three young adult newly arrived pupils. Because of the increasing amount of linguistically diverse pupils in the Norwegian classroom, it is important for teachers to understand how their linguistic repertoire is used when writing self-written texts in English. According to the core elements in the English subject curriculum (ENG01-04), “language learning refers to identifying connections between English and other languages the pupils know” (The Norwegian Directorate for Education and Training [NDET], 2020). Additionally, there is an increasing focus on supporting all the languages in a pupil’s repertoire in order to validate their idea of self. Therefore, this thesis looks further into the term “linguistic repertoire”, and how this may be used as a resource by pupils in the classroom. Data for this thesis was collected through qualitative research; semi-structured interviews were conducted with three young adult newly arrived pupils. The pupils also contributed with selfwritten texts, and they participated in a translation exercise. During the semi-structured interviews, the pupils were asked to comment on their linguistic repertoire, which languages it consists of and in what ways they use their language in different social settings. Some of the main findings show that in self- written texts one can find linguistic irregularities which can be explained by connecting it to the other languages in the pupil’s linguistic repertoire. We also observe how we can link the linguistic repertoires of the pupils to their identity. The thesis also attempts to show how the pupils make use of their linguistic repertoire other than what is shown through non-standard use of English. By adding to already existing research, it creates a greater understanding of what is becoming increasingly more relevant for teachers of English in classrooms in Norway and the rest of the world.en_US
dc.description.abstractNorsk: Denne masteroppgaven utforsker det språklige repertoaret til tre unge voksne, nyankomne elever. På grunn av økende språklig diversitet blant elever i norske klasserom, er det viktig for lærere å forstå hvordan disse elevene bruker sitt språklige repertoar når de skriver engelske tekster. Ifølge kjerneelementene i den nye læreplanen for engelsk (ENG01-04) så innebærer språklæring «å se sammenhenger mellom engelsk og andre språk elevene kan» (Utdanningsdirektoratet, 2020). I tillegg settes det et stort fokus på å se hele eleven og støtte deres identitet. Med bakgrunn i dette, undersøker denne oppgaven hva som ligger i begrepet «språklig repertoar» og hvordan dette kan brukes som en ressurs av elever i skriving av tekster på engelsk Dataene til denne oppgaven ble samlet inn gjennom kvalitativ forskning; individuelle semistrukturerte intervju ble utført med tre unge voksne nyankomne elever. Elevene bidro også med selvskrevne tekster på engelsk og de gjennomførte en oppgave hvor de skulle oversette en tekst fra deres morsmål til engelsk. I de semistrukturerte intervjuene ble elevene spurt om å kommentere på deres språklige repertoar, hvilke språk den består av og hvordan de bruker det i ulike sosiale settinger. Noen av funnene viser at man ofte kan forklare språklige irregulariteter ved å forbinde det med de andre språkene i elevens språklige repertoar. Vi kan også observere hvordan det språklige repertoaret er knyttet til elevens identitet. Det er i tillegg gjort et forsøk på å få fram hvordan elevene bruker sitt språklige repertoar utenom det som avviker fra standard-engelsk. Ved å legge til i det som allerede finnes av studier på dette området belyser vi et tema som er av økende relevans for lærere både i kombinasjonsklasser og klasserom generelt.en_US
dc.subjectLUen_US
dc.titleExploring how the linguistic repertoires of three young adult newly arrived pupils influence their use of English when writing textsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber180en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel