dc.contributor.author | Austrått, Jørgen S. | |
dc.date.accessioned | 2022-07-11T12:34:49Z | |
dc.date.available | 2022-07-11T12:34:49Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3004551 | |
dc.description | Mastergradsoppgave i lektorutdanning, Høgskolen i Innlandet, 2021. | en_US |
dc.description.abstract | English:
This thesis examines how the film can be used to promote critical literacy, which is rooted in the Curriculum (LK20). The examination is exemplified through the critical analysis of the film 12 Angry Men (1957). The findings suggest that teaching critical literacy is a complex matter and the theoretical field is a “work in progress”. Despite this, it seems as though the film is well-suited for the purpose of promoting critical literacy. Further research into the general use of film in promoting critical literacy would likely be beneficial to the field of critical literacy. | en_US |
dc.description.abstract | Norsk:
Denne oppgaven undersøker hvordan film kan brukes til å promotere kritisk literacy, som er forankret i læreplanen (LK20). Dette har blitt undersøkt gjennom en kritisk analyse av filmen 12 Angry Men (1957). Funnene indikerer at undervisning av kritisk literacy er et komplekst foretak og at det teoretiske feltet er “under utarbeidelse“. På tross av dette, virker det som at filmen er egnet for formålet å promotere kritisk literacy. Videre forskning i den generelle bruken av film til å promotere kritisk literacy vil antakeligvis være fordelaktig for kritisk literacy som felt. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.subject | LU | en_US |
dc.title | Critical Literacy and 12 Angry Men | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.source.pagenumber | 73 | en_US |