Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFuruseth, Ylva Emilie
dc.date.accessioned2022-07-12T11:12:56Z
dc.date.available2022-07-12T11:12:56Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004663
dc.descriptionMastergradsoppgave i lektorutdanning, Høgskolen i Innlandet, 2021.en_US
dc.description.abstractEnglish: This thesis aims to answer what the didactic benefits of using 19th century monster literature to promote the LK20 core values are by exploring how 19th century monster literature is relevant to the LK20 core values and how we can use 19th century monster literature to promote the LK20 core values. To explore these research questions, the thesis primarily relies on literary analysis of two 19th century monster literature novels; Dracula (1897) by Bram Stoker, and Frankenstein; or, The Modern Prometheus (1818) by Mary Shelley, structured after four chosen core values from the Norwegian LK20 core curriculum; Human Dignity, Identity and Cultural Diversity, Critical Thinking and Ethical Awareness, and Democracy and Participation. These novels are chosen because of their immense renown and cultural significance, although other novels within the same genre could provide similar educational value and relevance. In order to anchor these literary analyses to the English Second Language (ESL) subject of the Norwegian upper secondary classroom, this thesis also explores monster literature theory, didactic theory, the teaching of literature, and possible classroom implementations. The purpose of this thesis is to map and showcase potential didactic uses and benefits of using 19th century monster literature in the upper secondary Norwegian ESL classroom to promote the Norwegian core curriculum values recently revised through LK20.en_US
dc.description.abstractNorsk: Denne masteroppgaven forsøker å kartlegge de didaktiske fordelene ved å bruke monsterlitteratur fra det 19. århundre til å promotere LK20s verdigrunnlag ved å undersøke hvordan monsterlitteratur fra det 19. århundre er relevant for LK20s kjerneverdier og hvordan vi kan bruke monsterlitteratur fra det 19. århundre til å promotere disse kjerneverdiene. Oppgaven hviler primært på litterær analyse av to monsterlitteratur-romaner; Dracula (1987) av Bram Stoker, og Frankenstein; eller, Den moderne Promethevs (1818) av Mary Shelley, strukturert etter fire valgte kjerneverdier fra den norske LK20-læreplanen; Menneskeverdet, Identitet og kulturelt mangfold, Kritisk tenkning og etisk bevissthet, og Demokrati og medvirkning. Disse tekstene er valgt på bakgrunn av deres berømmelse og kulturelle omfang, selv om andre bøker innenfor den samme sjangeren kunne hatt lignende pedagogisk verdi og relevanse. For å forankre disse litterære analysene til engelskfaget i det norske videregående klasserom, utforsker denne oppgaven også monsterlitteraturteori, didaktisk teori, litteraturpedagogikk, og potensielle klasseromsimplementeringer. Formålet med masteroppgaven er å kartlegge og fremvise potensielle didaktiske bruksområder og fordeler ved monsterlitteratur fra det 19. århundre i det norske videregående ESL (Engelsk som fremmedspråk)-klasserommet, med formål om å promotere de nylig reviderte kjerneverdiene i den norske utdanningen.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.subjectLUen_US
dc.title19th Century Monster Literature and its Didactic use in the English Second Language classroomen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber96en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel