Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStenersen, Lina
dc.date.accessioned2022-07-12T12:30:40Z
dc.date.available2022-07-12T12:30:40Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004678
dc.descriptionMastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Høgskolen i Innlandet, 2021.en_US
dc.description.abstractEnglish: My aim for this thesis is to answer the question: How can graphic novels serve as a source of insight into life skills? To answer this question, I analyse three graphic novels: Noughts and Crosses by Malorie Blackman, Persepolis by Marjane Satrapi and American Born Chinese by Gene Luen Yang. I analyse the graphic novels with the aim of bringing forward aspects of life skills, employing theory about how life skills are defined, therefore I focus on self-efficacy, mindsets, recognition, nonrecognition, identity and resilience. The interdisciplinary topic of health and life skills is part of the new curriculum implemented in 2020, and the interdisciplinary topic is linked to the study of texts in the English curriculum. The three graphic novels I analyse take place in different political, historical, cultural, and social contexts. Noughts and Crosses describes a couple in love that live in a racist and segregated society. That society shows how racism and segregation affect people on both sides of the conflict. Persepolis describes a young Iranian girl sent to live in a strange country by herself and how she experiences the return to her home country. The novel shows how restrictive societies affect the people living in them and how lack of women’s rights in the society force the main character to leave the country for good. American Born Chinese we meet the Chinese superhero character The Monkey King and a Chinese American boy, who both struggle with coming to terms with their identity. Although all the main characters are very different, the graphic novels expose how all three characters are affected by people and society around them. In the didactic potential section for each graphic novel, I suggest some prereading, during reading and post reading activities that support the core curriculum elements of acquiring knowledge of language, culture, and society, as well as activities that support the development of life skills. In these sections, I present how the graphic novels may be employed in the discussion themes like racism, political oppression, oppression of women, racial microaggression and identity.en_US
dc.description.abstractNorsk: Målet med denne master oppgaven er å undersøke om grafiske romaner kan være en kilde til innsikt i livsmestring. Jeg har analysert tre grafiske romaner skrevet av tre forskjellige forfattere. Disse romanene er Noughts and Crosses av Malorie Blackman, Persepolis av Marjane Satrapi og American Born Chinese av Gene Luen Yang. Jeg analyserer disse romanene med bakgrunn i teori som kjennetegner livsmestring, og derfor fokuserer jeg på mestringsevne, tankesett, annerkjennelse, mangel på annerkjennelse, identitet og resiliens. Det tverrfaglige emnet livsmestring er del av den nye læreplan som tredde i kraft i 2020, og i læreplanen i engelsk er dette emnet koblet til tekster. Handlingene i romanene jeg analyserer finner sted i forskjellige politiske, historiske, sosiale og kulturelle kontekster. I Noughts and Crosses beskriver Malorie Blackman et forelsket par som lever i et rasistisk og segregert samfunn som viser hvordan rasisme og segregering påvirker mennesker på begge sider av konflikten. I Persepolis møter vi en persisk jente som blir sendt til et fremmed land for å studere og hvordan hun opplever hjemkomsten. Her får vi innsikt i hvordan et restriktivt samfunn kan påvirke mennesker som må forholde seg til det og hvordan mangel på rettigheter som kvinne får hovedpersonen til å forlate landet til slutt. I American Born Chinese blir vi kjent med en kinesisk superhelt figur, the Monkey King, og en kinesisk amerikansk gutt som sliter med å finne sin identitet. I min analyse belyser jeg aspektene ved hovedpersonene som viser noe om livsmestring, hvordan hovedpersonene lar seg påvirke av andre og hvordan det å oppleve å ikke få annerkjennelse påvirker dem. Som en oppsummering til hver analyse, belyser jeg hvordan hver enkelt roman kan brukes i undervisning med søkelys på tverrfaglige emne livsmestring. Her foreslår jeg aktiviteter som er egnet før lesing under lesing og etter lesing, samtidig som jeg presenterer muligheter for hvordan romanene kan brukes som inngangsport til diskusjon om temaer som rasisme, politisk undertrykkelse, undertrykkelse av kvinnens rettigheter, mobbing, og identitet.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.subjectMIKSen_US
dc.titleHow can Graphic Novels serve as a Source of Insight into Life Skills?en_US
dc.title.alternativeHvordan kan grafiske romaner være en kilde til innsikt i livsmestring?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber105en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel