Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHermanrud, Inge
dc.date.accessioned2022-09-06T12:00:19Z
dc.date.available2022-09-06T12:00:19Z
dc.date.created2022-08-22T11:47:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationTidsskrift for velferdsforskning. 2022, 25 (2), 1-15.en_US
dc.identifier.issn0809-2052
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3016007
dc.description.abstractDigitalisering i NAV har i de senere årene endret veiledernes kommunikasjonsmuligheter med brukerne. I artikkelen diskuterer jeg funn basert på kvalitative intervjuer med NAV-veiledere. Studien avgrenser seg til og fokuserer på erfaringer med den digitale aktivitetsplanen NAV innførte i 2017. I artikkelen setter jeg søkelys på veiledernes aktiviteter ved hjelp av begrepet «scaffolding». Dette skal belyse hvordan veiledere igangsetter en prosess med brukeren – bygger relasjon, arbeider med kognitive rammer og har dialog med brukeren. Veiledning sett som «scaffolding» får oss til å oppdage hvordan veilederen mobiliserer relasjonelle, kognitive og materielle ressurser i veildingsarbeidet for å komme nær brukeren. Forskningsbidraget i denne artikkelen knytter seg til at brukeren ikke bare har tilgang til informasjon om seg selv og sin sak, men også er aktiv i «kunnskapingen» om seg selv gjennom sin egen skriving i den digitale aktivitetsplanen og tilgang til veilederens vurderinger i sin egen sak. Dette gir brukeren en ny og mer aktiv rolle i medvirkning sammenlignet med tidligere, da veilederen skrev sakspapirene aleneen_US
dc.description.abstractDigital veiledning og den digitale aktivitetsplanen i NAV - Digital Guidance and the Digital Activity Plan at NAVen_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.subjectDigital kompetanseen_US
dc.subjectDigital literacyen_US
dc.subjectVeiledningen_US
dc.subjectGuidanceen_US
dc.subjectBrukermedvirkningen_US
dc.subjectUser participationen_US
dc.subjectScaffolden_US
dc.subjectScaffolden_US
dc.subjectDigitaliseringen_US
dc.subjectDigitalizationen_US
dc.titleDigital veiledning og den digitale aktivitetsplanen i NAV - Digital Guidance and the Digital Activity Plan at NAVen_US
dc.title.alternativeDigital veiledning og den digitale aktivitetsplanen i NAV - Digital Guidance and the Digital Activity Plan at NAVen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US
dc.source.pagenumber1-15en_US
dc.source.volume25en_US
dc.source.journalTidsskrift for velferdsforskningen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.18261/tfv.25.2.3
dc.identifier.cristin2044911
dc.relation.projectNAV: FoUen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal