Fostering critical literacy and intercultural competence through the graphic novel adaptation of Octavia E. Butler's Kindred
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3019318Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne masteroppgaven undersøker jeg utviklingen av kritisk literacy og interkulturell kompetanse hos elever ved bruk av grafiske romaner i engelsk undervisning i videregående opplæring. Jeg benytter Duffy & Jennings’ (2017) adaptasjon av Octavia E. Butlers Kindred. Målet med oppgaven er å demonstrere hvordan bruken av grafiske romaner kan utvikle tanke- og meningsskapende prosesser hos elever. Jeg argumenterer for at elevers forståelse og empati kan styrkes ved å jobbe med tekster som utfordrer menneskers syn på mangfoldige perspektiver og narrativ, med spesielt fokus på historisk feilrepresentert menneskegrupper. I oppgaven blir temaene ‘makt’ og ‘empati’ analysert og diskutert gjennom eksempler fra den grafiske romanen Kindred. De er i tillegg diskutert i relasjon til læreplanen (LK20), hovedsakelig kompetansemål, sentrale verdier og kjerneelementer tilknyttet engelskfaget. Temaene er også diskutert med bakgrunn i de teoretiske tilnærmingene: kritisk literacy, interkulturell kompetanse, Multiliteracy pedagogikk og dual coding teori (DCT). Oppgaven illustrerer hvor nyttig grafiske romaner kan være i engelskfaget. This thesis focuses on the development of critical literacy and intercultural competence through the use of the graphic novel adaptation of Octavia E. Butler’s Kindred in the English classroom. The aim of the present thesis is to demonstrate that the use of a graphic novel can further pupils’ thinking and meaning-making process. Pupils’ understanding and empathy can be strengthened by working with diverse perspectives and narratives of historically misrepresented people. This thesis presents examples of ‘power’ and ‘empathy’, and analyses and discusses these themes in relation to specific English subject competences, core values and principles from the Norwegian National Curriculum 2020 (LK20). In addition, the themes are discussed in relation to various theoretical approaches and competencies such as critical literacy, intercultural competence, pedagogy of Multiliteracy and dual coding theory (DCT). The present thesis serves as an example on how instrumental graphic narratives can be when used in the English classroom.