dc.contributor.advisor | | |
dc.contributor.author | Stormorken, Hanne Lisa | |
dc.date.accessioned | 2022-09-20T16:10:50Z | |
dc.date.available | 2022-09-20T16:10:50Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.inn:inspera:111593276:29887438 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3019319 | |
dc.description.abstract | Norge blir stadig et mer mangfoldig samfunn og dette reflekteres i den norske skolen. For å kunne imøtekomme alle elevene i skole må derfor våre pedagogiske og didaktiske tilnærminger tilpasses. In denne masteroppgaven har det yrkesfaglige klasserommet blitt undersøkt i et forsøk på å begynne og forstå hvordan språklig diversitet, eller flerspråklighet, kan bidra til utviklingen av interkulturell kommunikativ kompetanse. Masterstudien tar for seg et semi-strukturert fokusgruppe intervju med 12 elever fra en engelskklasse fra første året på yrkesfag. Formålet med studien er å bringe frem elevperspektivet til flerspråklige elever, å undersøke hvordan språklig diversitet kan bidra til interkulturell kompetanse utvikling, og å diskutere transspråking teori som en tilnærming til undervisning i den mangfoldige skolen. Hovedfunnene indikerer at språklig diversitet både implisitt og eksplisitt kan bidra til utviklingen av interkulturell kommunikativ kompetanse i flerspråklige klasserom. Basert på deltagerens rapporterte erfaringer ser det ut til at interkulturelle perspektiver kan utvikles på bakgrunn av flerspråklighet, og at interkulturelle språkpraksiser hos flerspråklige utvikles basert på språklig diversitet i engelskundervisningen. I tillegg indikerer konklusjonene at transpråklige tilnærminger kan videreføre utviklingsprosessen av interkulturell kommunikativ kompetanse. | |
dc.description.abstract | Due to an increasingly diverse Norwegian society, the educational context has changed. The pedagogical and didactic approaches to the modern-day classroom must therefore make the appropriate adjustments. In this master’s thesis, the Norwegian vocational classroom has been explored to begin to understand how linguistic diversity, or multilingualism, can contribute to the development of intercultural communicative competence. The thesis study: Developing intercultural communicative competence through linguistic diversity in the English subject: A study of the impact of multilingualism in the Norwegian vocational classroom, consists of one semi-structured focus group interview with 12 students from a vocational English class in upper secondary school in Norway. The main goals of the study are to bring forward the multilingual student perspective, to research how diversity can contribute to intercultural competency development, and to discuss translingual theory as an approach to teaching with diversity. The main conclusions drawn indicate that linguistic diversity can contribute to the development of intercultural communicative competence, both implicitly and explicitly. The main findings indicate that practices of multilingual students develop due to linguistic diversity, and that perspectives to some extent are influenced by linguistic diversity’s contribution in the English subject classroom. Additionally, the conclusions suggest that translingual approaches to English language teaching could contribute to these processes. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | Inland Norway University | |
dc.title | Developing intercultural communicative competence through linguistic diversity in the English subject: A study of the impact of multilingualism in the Norwegian vocational classroom. | |
dc.type | Master thesis | |