Speech-language pathologists and parents perceived challenges and opportunities of telepractice
Abstract
Tittel: Logopeder og foreldre sine opplevde utfordringer og muligheter med telehelseForfatter: Rita OseiÅr: 2022sider: 71 (uten vedlegg)
Hensikt: Hensikten med denne studien er å forstå erfaringene til brukere av telehelse i Canada og Norge under pandemien og deres opplevde utfordringer og muligheter med telehelse. Telehelse har blitt identifisert som et suksessfullt verktøy for å bøte på logopedmangelen og øke tilgjengeligheten for mennesker med utviklingsmessige språkforstyrrelser. COVID-19 gjorde at flere fysiske tjenester i stedet ble nettjenester, inkludert språkstimulering. Derfor er det nyttig å undersøke hvordan foreldre og logopeder oppfattet utfordringer og muligheter med telehelse i Norge og Canada.
Metode: Fire logopeder og fem foreldre som benyttet telehelsetjenester under COVID-19 pandemien fullførte et nettskjema og et dybdeintervju. En sekvensiell forklarende designstudie med blandede metoder og fenomenologisk tilnærming ble brukt til å dokumentere deltakernes opplevde utfordringer og muligheter med telehelse. Resultat: Opplevde muligheter inkluderte kontinuerlig og konsekvent støtte, mer terapeut-foreldrekontakt, terapi i kjente omgivelser, effektivt i forhold til kostnader og tid brukt til transport. Utfordringer deltakerne erfarte inkluderte stort foreldreengasjement, begrenset terapeutisk allianse, manglende fysisk kontakt, økonomiske og teknologiske barrierer, samt tekniske feil.
Konklusjon: Deltakere i undersøkelsen likte telehelse på grunn av muligheter som terapeut-foreldrekontakt og effektiviteten ved å unngå transport. For foreldre kan utfordringer bli redusert med bedre kommunikasjon og veiledning fra logopeder om hva som må forventes med telehelse. Noen utfordringer for logopeder kan løses med opplæring og mentorskap fra logopeder med erfaring innen telehelse.
Nøkkelord: telehelse, terapeutisk allianse, foreldreengasjement, logopeder og utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD) Title: Speech-language pathologists and parents perceived challenges and opportunities of telepractice Author: Rita Osei Year: 2022Pages: 71 (excluding appendices)
Purpose: The purpose of this study was to understand the experiences of individuals who participated in telepractice during the pandemic in Norway and Canada and their perceived challenges and opportunities of telepractice. Telepractice has been identified as a successful tool to address the shortages of speech-language pathologists (SLPs) and increase access to people with language disorders. The COVID-19 pandemic resulted in in-person services, including speech-language pathology, being delivered remotely, Therefore, research is warranted on parents’ and SLPs perceived challenges and opportunities of telepractice in Norway and Canada.
Method: Four SLPs and five parents who took part in telepractice during the COVID-19 pandemic completed an online survey and in-depth interview. Explanatory sequential mixed-methods and phenomenological approaches were used to document participants’ perceived challenges and opportunities of telepractice.
Result: Perceived opportunities of telepractice included continual and consistent support from SLPs; more therapist-parent contact; therapy in a familiar environment; efficiency in relations to travel time and cost of transport. Challenges experienced by participants included heavy parental involvement, limited therapeutic alliance, lack of physical contact, economic barriers, and technological glitches.
Conclusion: The participants in this study liked telepractice because of the opportunities that telepractice offers, such as therapist-parent contact and efficiency of not having to travel. The challenges of telepractice such as heavy technological glitches and limited therapeutic relationship was a draw back for the participants. For the parents, the challenges can be reduced with better communication and explanation from their SLPs of what to expect with telepractice. For the SLPs, some of the challenges can be addressed by taking courses and seeking mentorship from SLPs with experience in telepractice.
Keywords: telepractice; therapeutic alliance; parental involvement; speech-language pathologist, developmental language disorder (DLD)