Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorVilde Hulsund
dc.date.accessioned2022-09-20T16:17:28Z
dc.date.available2022-09-20T16:17:28Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:111369988:30260087
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019729
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er tilpasset undervisning ved digital hjemmeskole under koronapandemien våren 2020. Som en følge av pandemiens utbrudd, ble alle skoler i Norge nedstengt, og elever måtte undervises hjemme, gjennom fjernundervisning. Studien utforsker hva lærere gjorde for å tilpasse undervisningen under pandemien, og deres erfaringer med dette. Tematikken ble undersøkt i følgende problemstilling: Hvordan har et utvalg lærere gitt tilpasset undervisningen ved digital hjemmeskole under pandemien, og hvordan opplever de at denne typen tilpasset undervisning har fungert? Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan et utvalg lærere har tilpasset undervisningen under digital hjemmeskole, og hvordan denne undervisningen har fungert. Problemstillingen ble undersøkt ved en kvantitativ tilnærming, med en spørreundersøkelse som primærdata, som inneholdt både lukkede og åpne svar. Utvalget består av 105 informanter, fra flere fylker i landet. Det teoretiske rammeverket forankres i teori og forskning knyttet til tilpasset opplæring, inkludering, relasjoner og tidligere forskning på digital hjemmeskole. Det kvantitative datamaterialet ble analysert ved hjelp av programmet SPSS. Funnene i denne undersøkelsen viser at lærerne generelt hadde godt og nødvendig digitalt utstyr for å kunne gjennomføre digital hjemmeundervisning. Likeledes opplevde de at deres digitale kompetanse var tilstrekkelig. Videre viser funnene at elevene også hadde nødvendig utstyr i forkant av nedstengningen, men at lærerne har vurdert elevenes digitale kompetanse som noe dårligere enn sin egen. Andre funn i denne undersøkelsen tyder på at undervisningen som har foregått under pandemien våren 2020, har vært ganske passiv, med mye individuelt arbeid, og lite samarbeidsoppgaver for elevene. Til slutt viser også funn at lærerne har ilagt mye arbeid for å prøve å tilpasse undervisningen i denne perioden, gjennom både variasjon og differensiering, men de har ikke lyktes helt.
dc.description.abstractThe topic for this master’s thesis is adapted teaching through digital homeschooling during the pandemic, spring of 2020. As a result of the outbreak of the pandemic, all schools in Norway closed. Students had to be taught at home, through distance learning. This thesis is based on what teachers have done regarding adaptive teaching during the pandemic, and the teachers´ experiences with this. The topic was investigated in the following research problem: How have a selection of teachers provided adapted teaching at digital homeschool during the pandemic, and how did they experience that this type of teaching has worked? The purpose of this master´s thesis is to investigate how a selection of teachers have adapted the teaching during digital homeschooling, and how this teaching has worked. The research problem was investigated by using a quantitative approach, with a questionnaire as primary data, with closed and open answers. The sample consists of 105 informants, from several counties in the country. The theoretical framework is anchored in theory and research related to adapted education, inclusion, relationships, and previous research done on digital homeschooling. The quantitative data material was analyzed using the SPSS program. The findings of this study show that teachers generally had the necessary digital equipment they needed to be able to practice digital homeschooling. Likewise, they felt that their digital competence was sufficient for this. Furthermore, the findings show that the students also had necessary equipment prior to the lockdown, but that the teachers assessed their student’s digital competence as less than their own. Other findings in this study indicate that the nature of the teaching during the pandemic in the spring of 2020, has been quite passive with a lot of individual work, and few collaborative tasks for the students. Finally, findings also show that teachers tried to adapt the teaching during this period, through both variation and differentiation, but they did not quite succeed.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleTilpasset undervisning ved digital hjemmeskole under pandemien
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel