dc.contributor.advisor | | |
dc.contributor.author | Birgitte Tangstad Tukun | |
dc.date.accessioned | 2022-09-20T16:17:30Z | |
dc.date.available | 2022-09-20T16:17:30Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.inn:inspera:111371352:31535288 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3019732 | |
dc.description.abstract | Norsk sammendrag
Denne masteroppgaven handler om hvordan et nettverk av ulike strukturer i samfunnet kan virke inn på hvordan barnehagelæreren opplever barns uttrykk. Barnehagen i dagens samfunn eksisterer i et spenningsfelt mellom politiske føringer og andre disipliner med interesse i barnehagefeltet. Det har vært en økende interesse for barnehagen de siste årene etter at barnehagen ble flyttet fra Familiedepartementet til Kunnskapsdepartementet i 2005. Denne økende interessen for barnehagefeltet bunner i økonomiske hensyn, og da med henvisning til økt kvalitet. Den økte fokuseringen på kvalitet kan skape et spenningsforhold til den helhetlige barnehagetradisjonen. Økt testing og måling etter standardiserte normalkategorier skaper et syn på barn der vi ser etter avvik fra normalkategoriene innenfor både utvikling og atferd hos barna, i stedet for å se helheten og mangfoldet.
Masterprosjektets problemstilling er som følgende:
Hva kan ha innvirkning på hvorfor barnehagelæreren opplever og møter noen barns uttrykk som utfordrende, og hvordan arbeider barnehagelæreren med inkludering i møte med de barna?
Dette er en kvalitativ studie med utgangspunkt i en poststrukturalistisk forståelse. Oppgaven tar utgangspunkt i utsagn som er skrevet av barnehagelærere som har deltatt i prosjektet. Det har blitt benyttet brevmetoden når deltagerne har uttrykt seg, og utsagnene har blitt tatt med i en dispositivanalyse med teoretisk forankring i Foucault og hans begrep makt, diskurs og hans subjekts-forståelse.
Det som trer frem i dispositivanalysen viser at det er et mangfold av strømninger og strukturer som virker inn på hvorfor barnehagelæreren opplever og møter noen barns uttrykk som utfordrende. Det komplekse nettverket som kan virke inn på og forme barnehagelærerens opplevelser er blant annet strømninger av lover, føringer, forventninger ledende diskurser og syn på barn, som preger barnehagelærerens blikk på barna og arbeidet med inkludering | |
dc.description.abstract | Engelsk sammendrag (abstract)
This master thesis is about the diversity in structures that can have an impact on how the kindergartenteachers experiences childrens behavioral expressions. The kindergarten in the today´s society stands in a field of contradictions between political provisions and other diciplines that have interest in and wants to have an influence to the contents of the kindergarten. The kindergarten has encrease their popularity the last years and a growing interest since the transfer from the Ministry of Family Affairs to the Ministry of Education in 2005.
This growing interest depends on economic considerations and increased focus on quality. The increasing focus on quality creates a gap to the holistic tradition in kindergarden. The increased testing and measurement according to given standards, affects the views of children. This standardization of children into categories can take away the holistic view and diversity thinking.
The guiding research question for the study has been:
What can have an impact on how the kindergartenteacher experiences some children´s behavioral expression as challenging and how do the kindergartenteacher accommodate them. And how to the kindergartenteacher work on inclusion with those children?
This research conducted has an poststructuralistic approach, and I have used qualitative methods and the participants answerd my questions by writing letters. The participants responses, that I called statements, becomes a part of an dispositive analysis by using Foucaults terms power, discourse and subject.
The result of the dispositivanalysis shows that there are a diversity of structures, such as laws, expectations of the professional and discourses that affects how the kindergartenteachers experience childrens behavioral expressions. This complexity of structures have an impact on the kindergartenteachers views of the children and the work on inclusion. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | Inland Norway University | |
dc.title | Uttrykk som utfordrer. En dispositivanalyse av barnehagelærerens opplevelser av barns uttrykk | |
dc.type | Master thesis | |