Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorSlåttum, Tina Østby
dc.date.accessioned2022-09-20T16:17:33Z
dc.date.available2022-09-20T16:17:33Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:111369988:31715905
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019735
dc.description.abstractDette er en masteroppgave i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse der formålet er å søke svar på hvordan lærere i ungdomsskolen bruker teknologi og digitale verktøy i arbeid med læringsstrategier for å støtte elevenes utvikling av og evne til selvregulert læring. Skolen har et særskilt oppdrag i å lære elever å lære. Skolens arbeid med å fremme metakognisjon, læringsstrategier og selvregulert læring er en forutsetning for elevenes læring og utvikling, og er avgjørende for at elever skal lære både i skolen, i arbeidslivet og i samfunnet ellers. Lærere må også kunne benytte de digitale mulighetene som ligger i teknologirike læringsmiljøer for å lære elever til å lære. Dette danner grunnlaget for arbeidet i denne masteroppgaven. Utgangspunktet for studien har vært følgende problemstilling: Hvordan bruker lærere PC i arbeidet med læringsstrategier på måter som kan støtte utvikling av selvregulert læring? Gjennom en kvalitativ tilnærming har jeg gjennomført semistrukturerte intervjuer med tre lærere i ungdomsskolen som alle har erfaring med teknologirike læringsmiljøer. Hensikten har vært å få fram lærernes egne erfaringer, tanker og beskrivelser av hvordan dette arbeidet foregår og kan foregå i undervisningen. Funnene fra undersøkelsen viser at lærerne på ulike måter benytter seg av mulighetene som ligger i teknologirike læringsmiljøer i arbeidet med læringsstrategier på måter som kan støtte utvikling av selvregulert læring. Dette arbeidet er viktig både før, underveis og i etterkant av læringsprosesser. Gjennom lærernes instruksjoner i klasserommet og vurderingspraksis brukes digitale enheter og verktøy på måter som kan bidra til utvikling av selvregulert læring. Det krever systematisk arbeid over tid for å gi elever grunnlag for læring gjennom hele livet.
dc.description.abstractThis is a master’s thesis on adapted education at Inland Norway University of Applied Sciences (INN University). This is a qualitative study where the purpose is to seek answers to how teachers in lower secondary school use technology and digital tools when working with learning strategies to support students’ development of self-regulated learning. The school system has a special mission in teaching students how to learn. The school’s work to promote metacognition, learning strategies and self-regulated learning is a prerequisite for the students' learning and development. For students to learn both in school, working life and society in general, these skills are crucial. Teachers must be able to use the digital opportunities that exist in technology-rich learning environments. This forms the basis for this master’s thesis. The topic for this master’s thesis is: How do teachers use computers in their work with learning strategies in ways that can support the development of self-regulated learning? Choosing a qualitative approach, I have conducted semi-structured interviews with three teachers working in lower secondary school who all have experience with technology-rich learning environments. The goal of the interviews has been to gather the teachers’ experiences, thoughts, and descriptions of how this work takes and can take place in teaching. The findings show that teachers in various ways make use of the opportunities that lie in technology-rich learning environments when working with learning strategies. They make use of them in ways that can support the development of self-regulated learning. This work is important both before, during and after the different learning processes. Through teachers’ instructions and assessment practices, digital devices and tools are used in ways that can contribute to the development of self-regulated learning. It requires systematic work over time to provide students with a basis for learning throughout life.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleDigitale verktøy, læringsstrategier og selvregulert læring: En kvalitativ studie om læreres bruk av teknologi i undervisning for å støtte elevers utvikling av selvregulert læring
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record