Forhold som påvirker bruk av dans i kroppsøvingsundervisningen på ungdomsskolen.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3019762Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvilke forhold som påvirker læreres bruk av dans i kroppsøvingsundervisningen på ungdomsskolen. Tidligere forskning viser at elevene i liten grad møter dans i faget, sammenliknet med andre aktiviteter (Moen et al., 2015, 2018; Arnesen et al., 2017; Russel-Bowie, 2013; Jacobsen, 2003; Oreck, 2004). På bakgrunnen av tidligere studier har jeg forsket ut ifra problemstillingen: «Hvilke forhold påvirker ungdomsskolelæreres bruk av dans i kroppsøvingsundervisningen? Med vekt på forhold som virker begrensende».
Masteroppgaven er en kvalitativ studie med intervju som datainnsamlingsmetode. Informantsutvalget består av kroppsøvingslærere som underviste på ungdomsskolen samme året studien ble gjennomført. Med bruk av tematisk analyse ble det utviklet to hovedtemaer med tilhørende underkategorier. Temaene omhandler dansens verdi i skolen, samt årsaksforklaringer til nedprioriteringen av dans i kroppsøvingsfaget.
Funnene i studien tyder på at informantene synes dans er viktig i kroppsøvingsfaget av ulike grunner. Herunder hva elevene møter senere i livet, i tillegg til variasjon i undervisningen. Fem av seks informanter i studien vurderer egen kompetanse i dans som lav, og forteller at dette er en avgjørende faktor for prioriteringen av dans i kroppsøvingsfaget.
Samtidig med at informantene gir uttrykk for å benytte dans i liten grad i undervisningen, gir de i tillegg uttrykk for at dans i skolen er viktig. Dette resulterer i at de velger andre aktiviteter da de opplever at egen kompetanse til å lære bort dans ikke er god nok. Det fremgår også av denne studien at informantenes opplevelse av manglende kompetanse i dans gjør at elevene får mer ansvar for egen læringsutvikling ved bruk av dans i faget.
Nøkkelord: Kroppsøving, dans, kompetanse, ungdomsskole og mestring. The purpose of this study is to see what characteristics influence teachers' usage of dance in lower secondary school physical education classes. According to research, dancing is infrequently taught to pupils in physical education in comparison to other activities (Moen et al., 2015, 2018; Arnesen et al., 2017; Russel-Bowie, 2013; Jacobsen, 2003; Oreck, 2004). As a result of previous research, I investigated: "What factors influence lower secondary school teachers' use of dance in physical education?" Concentrating on potentially limiting relationships.
The master's thesis is a qualitative research study that collects data through interviews. The informants are physical education teachers who were teaching in lower secondary school during the study year. Thematic analysis was used to establish two basic topics that fit into different categories. The topics include the value of dance in the classroom as well as reasons why dance should not be used in physical education.
According to the research, dance is an important aspect of physical education for a variety of reasons. This includes what the students may encounter later in life, as well as variations in the tuition. Five out of six survey participants rate their individual dancing competence as low, indicating that this is a key factor in prioritizing dance.
While physical education teachers believe that dance is vital in education, they also express that they employ it in small amounts. Because they do not believe they are qualified to teach dancing, they prioritize other physical education activities. This research also demonstrates that when the informants use dance in the classroom, the informants' low competency in the subject causes the pupils to take more responsibility for their own learning outcomes.
Key words: Physical education, dance, competence, lower secondary school and mastery.