Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorBjørneseth, Anna
dc.date.accessioned2022-09-20T16:18:05Z
dc.date.available2022-09-20T16:18:05Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:109713146:32294474
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019772
dc.description.abstractTittel: Inkludering og lesevansker – hva velger lærerne? En kvalitativ studie om tre læreres tilrettelegging for elever med lesevansker. Elevene i norsk skole skal oppleve et inkluderende læringsmiljø som tilpasses deres ulike erfaringer, holdninger, forkunnskaper og behov (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 15). Nordahl og Overland beskriver tre former for inkludering: faglig- og pedagogisk inkludering, sosial inkludering og psykisk inkludering. I tillegg er aksept, anerkjennelse og tilhørighet viktig for inkluderingen. Skal elevene utvikle leseferdigheten sin og delta i det inkluderende læringsmiljøet trenger de tilpasset undervisning. Dette kan gjøres gjennom pedagogisk og organisatorisk differensiering. Formålet med forskningsprosjektet mitt har vært å frembringe ny innsikt og forståelse for inkluderende læringsmiljø for elever med lesevansker. Dette innebærer hvordan lærerne legger til rette for å lykkes med å differensiere for å ivareta elevenes individuelle leseutvikling, men også være en del av fellesskapet. Problemstillingen i masteroppgaven min er: «Hvordan legger norsklærere til rette for et inkluderende læringsmiljø for elever med lesevansker?» For å svare på problemstillingen har jeg benyttet et kvalitativt, semistrukturert intervju. Jeg har intervjuet tre norsklærere på mellomtrinnet for å finne ut hvordan de arbeider. Resultatene viser at lærerne legger til rette for et inkluderende læringsmiljø ved å balansere mellom individuelt læringsutbytte, faktisk deltakelse og egen følelse av å være inkludert. De vektlegger tilhørighet, samarbeid, relasjoner, emosjonell støtte, anerkjennelse og aksept for elevmangfoldet. For å lykkes med dette differensierer de ved å fordele eksisterende ressurser i klasserommet til elevene med lesevansker. Lærerne mener elevene skal delta i ordinær undervisning så langt det er mulig, og når det er prøvd ut tiltak, og dette ikke gir læringsutbytte, kan elevene motta undervisning utenfor klasserommet.
dc.description.abstractTitle: Inclusive education and reading difficulties–what are the teachers choosing? A qualitative study about three teachers’ differentiation for pupils with reading difficulties Pupils in Norwegian schools must experience an inclusive learning environment that is based on the pupils´ different experiences, attitude, prior knowledge and needs (Kunnskapsdepartementet, 2017, p. 15). Nordahl and Overland describe three forms of inclusion: professional- and pedagogical inclusion, social inclusion and psychological inclusion. In addition, acceptance, recognition and belonging are important for inclusion. Differentiation is important because more pupils can learn in the ordinary classroom. This can be done through pedagogical and organizational differentiation. The purpose of this master´s thesis has been to give new insight and understanding of the inclusive learning environment for pupils with reading difficulties. This involves how the teachers differentiate to take care of the pupils individual reading development, but also to be part of the class. I have researched the following: “How do Norwegian teachers differentiate for an inclusive learning environment for pupils with reading difficulties?” The method I have used is a qualitative semi-structured interview. I have interviewed three Norwegian teachers at the upper primary school. The results show that the teachers differentiate for an inclusive learning environment by balancing between individual learning, actual participation and their own feelings about being inclusive. They emphasize belonging, cooperation, relationships, emotional support, recognition and acceptance of diversity. To succeed in this pedagogically and organizationally differentiation they distribute resources to the pupils with reading difficulties in the classroom. The teachers believe that the pupils can participate in ordinary education as far as possible. When they have differentiated without providing learning, the pupils can receive their teaching outside the classroom.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleInkludering og lesevansker–hva velger lærerne? En kvalitativ studie om tre læreres tilrettelegging for elever med lesevansker.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel