Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 MGL217
Recent Submissions
-
Læreres oppfatning og implementering av lek i bokstavinnlæringen på førstetrinn.
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan tre lærere forstår lekbegrepet og i hvilken grad lek er en del av deres bokstavinnlæringen på første trinn. Forskning viser at lek har en positiv effekt på elevers læring, ... -
Operasjonalisering av leseutvikling i Salaby - En kvalitativ innholdsanalyse
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg besvart problemstillingen: Hvordan operasjonaliserer Salaby grunnleggende leseutvikling? Med utgangspunkt i problemstillingen har jeg utarbeidet tre forskingsspørsmål som spesifiserer ... -
Lek i begynneropplæringen - En studie av lærernes praksis ved én skole
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er lek i begynneropplæringen og hvordan lærere forstår og erfarer lekens betydning for elevene. Formålet med studien som oppgaven bygger på, er å få mer kunnskap om hvordan lek kan brukes i ... -
Bruk av digitale medier i KRLE på barneskolen
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker bruken av digitale medier i KRLE-faget på barneskolen, et tema som har fått økt oppmerksomhet i takt med samfunnets digitale utvikling. Digitale medier er blitt en integrert del av undervisningen, ... -
Fremstillingen av sinne i bildeboka Uppsa (Hodnefjeld, 2021), med vekt på didaktiske perspektiv
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er knyttet til norsk som fagområde i lærerutdanningen. Bakgrunnen for tematikken i denne masteroppgaven er norskfagets tilknytning til det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. Jeg ønsket å ... -
De klarer seg selv – en kvalitativ studie om tilpasset matematikkundervisning på mellomtrinnet for elever med stort læringspotensial
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker temaet elever med stort læringspotensial og matematikkundervisning med utgangspunkt i problemstillingen: Hvilken kunnskap har matematikklærerne om elever med stort læringspotensial og hvordan ... -
Læreroppfatninger og deres påvirkning på læreres arbeid med å oppdage lese- og skrivevansker
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan læreroppfatninger påvirker læreres arbeid med å oppdage lese- og skrivevansker hos elever i den begynnende lese- og skriveopplæringen på småtrinnet. Dette innebærer å ... -
Bokstavinnlæring i Norge og Zambia
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan to lærere i Norge og to lærere i Zambia gjennomfører bokstavinnlæringen på første trinn, og hvordan lærerne velger sine tilnærminger, metoder og læringsressurser. ... -
Utforsking av kompleks barnelitteratur gjennom dramapedagogisk arbeid - En studie av barneboka Brune
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien er å utforske kompleks barnelitteratur gjennom en litteraturanalyse og gjennom implementering av dramapedagogiske metoder i litteraturundervisningen i norskfaget. Det er barneboka Brune (2013), ... -
Den digitale hverdagens påvirkning av språket til elever på mellomtrinnet.
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt følgende: Hvordan påvirker den digitale hverdagen språket til elever på mellomtrinnet? Med utgangspunkt i problemstillingen har jeg formulert tre forskningsspørsmål: «Hvordan kan ... -
Use of First Language in Foreign Language Teaching
(Master thesis, 2024)Motivasjonsprinsippet bak denne oppgaven er å vise at lærere opererer på ulike måter i klasserommet med tanke på valg av språk i fremmedspråks undervisning, og i tillegg gi eksempler på metoder som kan brukes for å lære ... -
Læringsbrett som verktøy for å differensiere undervisningen i begynneropplæringen i lesing og skriving
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven ser jeg på hvordan lærere kan bruke læringsbrett som verktøy for å differensiere begynneropplæringen i lesing og skriving. Jeg har studert dette ved å gjennomføre kvalitative dybdeintervjuer med tre ... -
Undervisning for bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2024)Masteravhandlingens problemområde er bærekraftig utvikling. Med denne studien har jeg utforsket problemstillingen «Hvordan underviser lærere på mellomtrinnet for bærekraftig utvikling i naturfag?». Bærekraftig utvikling ... -
Læreres oppfatning av lesing på de to ulike mediene, læringsbrett og trykt papir
(Master thesis, 2024)Flere undersøkelser viser at norske elevers presterer dårligere og leser mindre enn før (Jensen et al., 2019; Wagner et al., 2021). Læringsbrettet har kommet for fullt inn i skolen, og har vært med å endre på lesevanene ... -
Hvordan lærere jobber med leseglede i klasserommet i overgangen mellom småtrinnet og mellomtrinnet.
(Master thesis, 2024)Temaet for denne studien har vært hvordan opprettholde lesegleden fra småtrinnet til mellomtrinnet, med spesielt fokus på forskjeller på norskundervisning fra småtrinnet til mellomtrinnet. Formålet med masteroppgaven har ... -
Språkbruk i engelsk undervisning på barneskolen: En studie av lærerholdninger
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av norske grunnskolelæreres holdninger angående språkbruk og rollen til norsk i engelskundervisningen. Masteroppgaven samlet inn data gjennom semistrukturerte intervjuer med ... -
Multimodal matematisk argumentasjon på småtrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteravhandlingen undersøker multimodal matematisk argumentasjon på småtrinnet. Problemstillingen er «Hva karakteriserer 2.trinnselevers multimodale matematiske argumentasjon i arbeid med problemløsningsoppgaver?». ... -
Aktiv undervisning som pedagogisk tilnærming for å bidra til tilpasset opplæring
(Master thesis, 2024)Problemstillingen for denne masteroppgaven er: Hvordan forstår og erfarer seks lærere bruk av aktiv undervisning som en pedagogisk tilnærming for å kunne bidra til tilpasset opplæring for elever på barneskolen? I denne ... -
Bærekraftstien - En lekende og. utforskende sti.
(Master thesis, 2024)Bærekraftstien er et interaktivt pedagogisk produkt designet for barneskoleelever for å lære om bærekraftig utvikling. Ved å bruke et innovativt undervisningsverktøy utforsker denne studien hvordan barn kan utvikle en ... -
De glemte elevene: En kvalitativ studie om læreres opplevelser av møtet med elever med stort læringspotensial
(Master thesis, 2024)Tittel: De glemte elevene: En kvalitativ studie om læreres opplevelser av møtet med elever med stort læringspotensial Denne studiens formål er å få dypere innsikt i hvordan lærere opplever møtet med elever med stort ...