Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 MGL217
Nye registreringer
-
Muligheter det digitale verktøyet gir i den andre skriveopplæringen.
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er å utforske hvilke muligheter det digitale gir i den andre skriveopplæringen. Bakgrunn for valg av tema er at pedagogisk læringsteknologi stadig blir tatt i bruk i grunnskolen. Formålet ... -
Promoting environmental awareness and critical literacy using the picturebook Like the Ocean We Rise
(Master thesis, 2024)Utdanning har en viktig rolle i å utvikle bevissthet om bærekraftig utvikling blant elevene. Et av opplærings verdigrunnlag i den norske læreplanen er "respekt for naturen og miljøbevissthet" (Kunnskapsdepartementet, 2017), ... -
Påvirkningsfaktorer i læreres arbeid med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring på barneskolen
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har jeg undersøkt problemstillingen “Hva påvirker lærere på småskoletrinnet sitt arbeid med folkehelse og livsmestring?” og forskningsspørsmålene: 1.Hvordan forstår lærere på småskoletrinnet det tverrfaglige ... -
Bruk av innovativt didaktisk produkt i matematikkundervisning.
(Master thesis, 2024)Ved Høgskolen i Innlandet tilbys to varianter av masteroppgaver i matematikk for lærerutdanning. En av dem er en entreprenøriell masteroppgave som fokuserer på å skape noe av praktisk verdi eller implementere nye ideer i ... -
Forebyggende psykisk helsearbeid på småskoletrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar for seg forebyggende psykisk helsearbeid på småskoletrinnet, gjeldende 1. – 4. trinn. Oppgaven har videre blitt avgrenset til å undersøke psykisk helsearbeid i et forebyggende perspektiv, gjeldende ... -
Læreres perspektiver på inkluderende opplæring for elever med vedtak om spesialundervisning
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven i profesjonsrettet pedagogikk, har jeg belyst tematikken inkluderende opplæring for elever med vedtak om spesialundervisning. Dette er en kvalitativ studie hvor jeg har gjennomført semistrukturerte ... -
Anerkjennelse, et felles verdensbildet?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaver tar for seg anerkjennelse i klasserommet med utgangspunkt i problemstillingen “På hvilke måter kommer lærerens anerkjennelse av elever på mellomtrinnet til uttrykk i zambisk og norsk skole?” Studien ... -
Anerkjennelse, et felles verdensbilde?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaver tar for seg anerkjennelse i klasserommet med utgangspunkt i problemstillingen “På hvilke måter kommer lærerens anerkjennelse av elever på mellomtrinnet til uttrykk i zambisk og norsk skole?” Studien ... -
De usynlige grensene – kjønns- og seksualitetsbias i barnelitteratur og lærerens kritiske mangfoldskompetanse.
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker fremstillinger av kjønn og seksualitet i barnelitteratur med utgangspunkt i problemstillingen «på hvilke måter er kjønns- og seksualitetsmangfold representert i skjønnlitteratur som brukes i ... -
Læringsbrettets posisjon i den første skriveopplæringen på 1. trinn.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven dreier seg om bruk av læringsbrett i den første skriveopplæringen, og stiller spørsmål rundt hvordan læreren benytter seg av læringsbrettet, og hvilken forutsetning læreren har for å bruke læringsbrettet ... -
Læreres påvirkningskraft på nyankomne elevers muntlige aktivitet
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å søke kunnskap rundt læreres tilrettelegging av taletid hos andrespråkselever. Det er generelt sett behov for mer kunnskap om andrespråkselever og lærerens rolle i et flerspråklig ... -
Hvilke mønster kan man se mellom sårbare barns mestringstro og deres relasjon til kontaktlærer?
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven er temaet for oppgaven sårbare barns mestringstro og motivasjon i sammenheng med deres relasjon til lærer sett fra elevens ståsted. I oppgaven blir det vist til at mestringstro og motivasjon går hånd ... -
Virtual Reality in Education - Research on the Norwegian EFL Learner and Teacher Perspective of the Educational Value of Virtual Reality and Virtual Reality as an Approach for Facilitating Written Communication
(Master thesis, 2023)I dagens stadig mer digitale samfunn er digitale ferdigheter avgjørende for elever. De må eksponeres for en rekke digitale verktøy for å forstå hvordan de skal brukes til ulike formål og sammenhenger. Utdanningen i Norge ... -
En kvalitativ undersøkelse av lærere i småtrinnet sine erfaringer med forebygging og håndtering av konflikter i elevrelasjoner
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven tar for seg hvilke erfaringer lærere i småtrinnet har med håndtering og forebygging av konflikter i elevrelasjoner. Formålet med studien er å undersøke pedagogers refleksjoner om egen håndtering og ... -
Visual Development in Norwegian English Subject Textbooks from 2006 to 2022: an Aesthetic Comparison Study
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven «Visuell utvikling i norskproduserte lærebøker for engelskfaget fra 2006 til 2022: en estetisk sammenligningsstudie» undersøker hvordan norskproduserte lærebøker for engelskfaget for 3. og 4. trinn er ... -
Nyankomne minoritetsspråklig elever i matematikkundervisning
(Master thesis, 2023)Tema: Nyankomne minoritetsspråklig elever i matematikkundervisning Bakgrunn og formål: Nyankomne elever utgjør en mangfoldig gruppe med ulik alder, ankomsttid, språkferdigheter og skolebakgrunn. I dagens klasserom er ... -
Tverrfaglighet i LK20 og hos Salaby 1. - 2. trinn
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har formålet vært å se nærmere på tverrfaglighet i skolen. I Kunnskapsløftet 2020 kom de tre tverrfaglige temaene; bærekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring, og demokrati og medborgerskap. ... -
Potensielle kognitive krav og type svar i multiplikasjonsoppgaver: En analyse av to norske lærebøker i matematikk på 4.trinn, med utgangspunkt i problemløsning.
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har det blitt gjort en lærebokanalyse av to læreverk i matematikk på 4.trinn. De utvalgte læreverkene var Multi 4A Elevbok og Matematikk 4A fra Cappelen Damm Grunnbok. Begge publisert av to kjent ... -
Inkluderende spesialundervisning: En studie av lærere og spesialpedagogers opplevelser av arbeidet med å skape en inkluderende praksis i skolehverdagen
(Master thesis, 2023)Sammendrag Denne masteroppgaven har undersøkt hvordan lærere og spesialpedagoger håndterer organisering av spesialundervisning for å fremme en inkluderende praksis i skolehverdagen. Den har tatt utgangspunkt i levde ... -
Hvordan kan dataspill brukes som et læringsverktøy i KRLE faget?
(Master thesis, 2023)Det har blitt en økt interesse for dataspill i skolen og flere lærere har også fått en positiv innstilling til dette. Fremdeles er det mangel på forskning som angår dataspill som læringsverktøy i skolen, spesielt i forbindelse ...