Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 MGL217
Nye registreringer
-
Hvilke mønster kan man se mellom sårbare barns mestringstro og deres relasjon til kontaktlærer?
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven er temaet for oppgaven sårbare barns mestringstro og motivasjon i sammenheng med deres relasjon til lærer sett fra elevens ståsted. I oppgaven blir det vist til at mestringstro og motivasjon går hånd ... -
Virtual Reality in Education - Research on the Norwegian EFL Learner and Teacher Perspective of the Educational Value of Virtual Reality and Virtual Reality as an Approach for Facilitating Written Communication
(Master thesis, 2023)I dagens stadig mer digitale samfunn er digitale ferdigheter avgjørende for elever. De må eksponeres for en rekke digitale verktøy for å forstå hvordan de skal brukes til ulike formål og sammenhenger. Utdanningen i Norge ... -
En kvalitativ undersøkelse av lærere i småtrinnet sine erfaringer med forebygging og håndtering av konflikter i elevrelasjoner
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven tar for seg hvilke erfaringer lærere i småtrinnet har med håndtering og forebygging av konflikter i elevrelasjoner. Formålet med studien er å undersøke pedagogers refleksjoner om egen håndtering og ... -
Visual Development in Norwegian English Subject Textbooks from 2006 to 2022: an Aesthetic Comparison Study
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven «Visuell utvikling i norskproduserte lærebøker for engelskfaget fra 2006 til 2022: en estetisk sammenligningsstudie» undersøker hvordan norskproduserte lærebøker for engelskfaget for 3. og 4. trinn er ... -
Nyankomne minoritetsspråklig elever i matematikkundervisning
(Master thesis, 2023)Tema: Nyankomne minoritetsspråklig elever i matematikkundervisning Bakgrunn og formål: Nyankomne elever utgjør en mangfoldig gruppe med ulik alder, ankomsttid, språkferdigheter og skolebakgrunn. I dagens klasserom er ... -
Tverrfaglighet i LK20 og hos Salaby 1. - 2. trinn
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har formålet vært å se nærmere på tverrfaglighet i skolen. I Kunnskapsløftet 2020 kom de tre tverrfaglige temaene; bærekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring, og demokrati og medborgerskap. ... -
Potensielle kognitive krav og type svar i multiplikasjonsoppgaver: En analyse av to norske lærebøker i matematikk på 4.trinn, med utgangspunkt i problemløsning.
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har det blitt gjort en lærebokanalyse av to læreverk i matematikk på 4.trinn. De utvalgte læreverkene var Multi 4A Elevbok og Matematikk 4A fra Cappelen Damm Grunnbok. Begge publisert av to kjent ... -
Inkluderende spesialundervisning: En studie av lærere og spesialpedagogers opplevelser av arbeidet med å skape en inkluderende praksis i skolehverdagen
(Master thesis, 2023)Sammendrag Denne masteroppgaven har undersøkt hvordan lærere og spesialpedagoger håndterer organisering av spesialundervisning for å fremme en inkluderende praksis i skolehverdagen. Den har tatt utgangspunkt i levde ... -
Hvordan kan dataspill brukes som et læringsverktøy i KRLE faget?
(Master thesis, 2023)Det har blitt en økt interesse for dataspill i skolen og flere lærere har også fått en positiv innstilling til dette. Fremdeles er det mangel på forskning som angår dataspill som læringsverktøy i skolen, spesielt i forbindelse ... -
Lek som inkluderingsarena fra et lærerperspektiv
(Master thesis, 2023)Temaet for denne studien er inkludering gjennom lek sett fra et lærerperspektiv. Formålet med masteroppgaven har vært å se på hvilken rolle lærere inntar i lek for å bidra med å skape et inkluderende miljø for alle elevene. ... -
Bildebok i undervisning om folkehelse og livsmestring - Læreres opplevelse av og erfaring med bildebok i undervisning om utfordrende og følsomme temaer på 1.-7. trinn
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om bruk av bildebok i undervisning om temaer innenfor folkehelse og livsmestring på 1.-7. trinn. Dette temaet har blitt undersøkt på bakgrunn av problemstillingen: Hva er læreres oppfatning av ... -
Atferden eies ikke av eleven alene - Kontaktlæreres og sosiallæreres erfaringer med utagerende elevatferd sett i et systemteoretisk perspektiv
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven retter søkelyset på utagerende elevatferd i lys av et systemteoretisk perspektiv. Tematikken har blitt undersøkt med bakgrunn i problemstillingen: Hvordan kan kontaktlæreres og sosiallæreres erfaringer med ... -
Atferden eies ikke av eleven alene - Kontaktlæreres og sosiallæreres erfaringer med utagerende elevatferd sett i et systemteoretisk perspektiv
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven retter søkelyset på utagerende elevatferd i lys av et systemteoretisk perspektiv. Tematikken har blitt undersøkt med bakgrunn i problemstillingen: Hvordan kan kontaktlæreres og sosiallæreres erfaringer med ... -
Læringsbrettet er et verktøy og ikke hele opplæringsarenaen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven ser jeg på digitale hjelpemidler, i form av læringsbrett. Jeg har valgt å fokusere på skriving, som er én av de fem grunnleggende ferdighetene vi finner i fagfornyelsen. I tillegg knytter jeg ... -
Læreres forståelse av begrepet inkludering, og metodene de bruker for å oppnå den
(Master thesis, 2023)Temaet for dette forskningsprosjektet er læreres forståelse av begrepet inkludering, og metodene de bruker for å oppnå den. Det er blitt undersøkt ulike sider ved inkludering slik som hvordan det arbeides med inkludering ... -
Tilpasset opplæring for andrespråkselever i matematikk: en mikroetnografisk studie på første trinn
(Master thesis, 2023)Temaet i denne masteroppgaven er tilpasset opplæring for elever med norsk som andrespråk i matematikkundervisningen. Studiens problemstilling undersøker temaet i et lærerperspektiv, og lyder som følger: «Hvordan tilpasser ... -
Barneskolelæreres anerkjennelsespraksis etter innføringen av LK20.
(Master thesis, 2023)I en av mange masteroppgaver om anerkjennelse gjør denne masteroppgaven seg relevant gjennom å fokusere på anerkjennelse etter innføringen av LK20. I denne masteroppgaven i profesjonsrettet pedagogikk er problemstillingen ... -
Hvilke krav stiller læreboka Matematikk, i temaet multiplikasjon og divisjon - En kvalitativ innholdsanalyse av et norsk læreverk i matematikk for 7.årstrinn
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har det blitt gjennomført en kvalitativ innholdsanalyse, av Cappelen Damms læreverk Matematikk. Studien avgrenser seg til 7.årstrinn, og analyseenheten har vært oppgaver hentet fra multiplikasjons – ... -
"Vi og de andre" - hvordan lykkes med inkluderende opplæring?
(Master thesis, 2023)Sammendrag Ifølge Utdanningsdirektoratet (2021) har tallene rundt spesialundervisning sunket de ti siste årene. I første øyekast høres dette kanskje bra ut. Men, er det virkelig slik at den ordinære opplæringen er såpass ... -
Lek som opprettholder av kontinuiteter i overgangen fra barnehagen til førsteklasse
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven fokuserer på å skaffe innsikt i læreres forståelse av begrepet lek, og hvordan de kan bruke leken for å opprettholde kontinuiteten i overgangen fra barnehagen til barneskolen. Ut fra dette ble denne ...