How can digital games be used as a resource for adaptive teaching in English?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3019776Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven viser hvordan digitale spill kan bli brukt som en ressurs i tilpasset opplæring i Engelsk. Denne studien tar for seg læreres perspektiv og meninger om digitale spill i undervisningen. Oppgaven er skrevet på bakgrunn av eget ønske om å heve kompetansen min om temaet. Dette ønsket er i tråd med mine personlige interesser om digitale spill, samt hvordan det vil være å komme ut i en digital skole. Denne studien har hatt spesielt fokus på tilpasset opplæring der digitale spill blir sett på som en ressurs. Dette er fordi at tilpasset opplæring har vært et underliggende tema i Fagfornylesen.Dette studie har et sosiokulturelt læringssyn. Der den overordnede problemstillingen og de tre forskningsspørsmålene er valgt for å fordype seg i temaet og avgrense området. Teorien som har blitt fremvist i oppgaven er hentet fra teori og tidligere forskning som belyser språklæring tilpasset opplæring i undervisning, digitale spill og den kompetansen som trengs for å bruke de, og motivasjon. Disse teoriene danner et grunnlag for hvordan lærere kan bruke digitale spill i deres undervisning og få en forståelse på hvilke bakgrunnskunnskaper som trengs for å ta de i bruk.I selve forskningen var kvalitativ metode valgt. Den empiriske dataen ble samlet inn ved klasseromsobservasjoner og kvalitative intervjuer. I intervjuene ble det valgt å bruke en semistrukturert intervjuguide til å ha muligheten å spørre om observasjonene som ble gjort før.Noen av hovedresultatene fra denne forskningen viser hvordan digitale spill kan bli brukt i undervisningen, og at de også er en ressurs for tilpasset opplæring i engelsk. Det ble også funnet ut av hva informantene mener om dette temaet og hvordan de differensierer de digitale spillene til sine elever. This master's thesis shows how digital games can be used as a resource in adaptive training in English. This study addresses teachers' perspectives and opinions on digital games in teaching. The thesis is written on the basis of my own interests to increase my competence on the topic. This desire to increase my competence is relevant to my personal interests in digital games, as well as what it will be like to get into a digital school. This study has had a special focus on adaptive training where digital games are seen as a resource. This is because adapted education has been an underlying theme in the Norwegian subject curriculum.This study has a sociocultural view of learning. Where the main research question and the three subordinated questions are chosen to delve into the topic and delimit the area. The theory that has been presented in the thesis is taken from theory and previous research that sheds light on language learning adapted to teaching practice, digital games, the competence needed to use them, and motivation. These theories form a basis for how teachers can use digital games in their teaching and gain an understanding of what background knowledge is needed to apply them.In the research itself, the qualitative method was chosen. The empirical data were collected through classroom observations and qualitative interviews. In the interviews, it was chosen to use a semi-structured interview guide to have the opportunity to ask about the observations conducted before.Some of the main results from this research show how digital games can be used in teaching, and that they are also a resource for adapted teaching in English. The informants’ thoughts and opinions about this topic came forward in this study, as well as how they differentiate the digital games for their students.