Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorStigen, June
dc.date.accessioned2022-09-20T16:18:10Z
dc.date.available2022-09-20T16:18:10Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:109713146:32228533
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019777
dc.description.abstractI denne masteroppgaven i profesjonsrettet pedagogikk blir begrepene anerkjennelse og tilpasset opplæring lagt vekt på, hvor følgende problemstilling blir besvart: Hvordan forstår og redegjør ansatte på en skole for anerkjennelse og tilpasset opplæring, og hvilken påvirkning kan disse redegjørelsene ha for elevenes utvikling? Intensjonen med masteroppgaven er å komme med ytterligere kunnskap om hovedbegrepene, samt hvordan ansatte på en skole forstår begrepene i sin hverdag. Studien i masteroppgaven baserer seg på en kvalitativ og fenomenologisk hermeneutisk undersøkelse. Gjennom undersøkelsene blir en skoleleder og tre lærere fra samme skole intervjuet om hovedbegrepene. For å nærmere forstå informantenes redegjørelser, blir Honneth sin teori om anerkjennelse benyttet som teoretisk rammeverk og analytisk perspektiv. Gjennom oppgaven blir spesielt Honneths anerkjennelsessfærer fra teorien benyttet, kjent som: kjærlighet, rettighet og sosial verdsettelse. I drøftingen av masteroppgaven kommer det frem hvordan informantenes redegjørelser kan påvirke elevenes opplevelse av anerkjennelse og mestring. Videre viser drøftingen hvordan informantenes redegjørelser kan påvirke elevens sosiale og faglige utvikling positivt gjennom hvordan de tilpasser opplæringen. Funn som også har blitt gjort viser hvordan anerkjennelse og tilpasset opplæring kan kobles sammen i hvordan skoleansatte arbeider for gode relasjoner med elevene og i hvordan de varierer undervisningen slik at hver elev kan føle at opplæringen treffer den de er. Gjennom drøftingen fremstår begrepene som avhengig av hverandre: en kan ikke ha god tilpasset opplæring uten å anerkjenne elevene sine.
dc.description.abstractIn this thesis in profesjonsrettet pedagogikk, the terms recognition and adaptive teaching are highlighted, and the research question is as follows: How do employees at a school understand and define recognition and adaptive teaching, and how may these statements impact the students’ development? The aim for this study is to explore how the teachers and the school leader understand the terms in their everyday life. The study is based on a qualitative and phenomenological hermeneutic research method. Through research, a school leader and three teachers from the same school were interviewed about the main terms. Honneth`s theory is applied, especially the three spheres love, respect, and social esteem. His theory is used as a theoretical framework and analytical perspective to better understand the employees definitions. The discussion shows how the employees statements can affect the students experiences of recognition and accomplishments. Further, the discussion shows how the informants statements can affect the students’ social and academic development, depending on how the teachers adapt their teaching. Findings also show how recognition and adaptive teaching can be connected with how the employees at the school work towards creating good relationships with their students and in how they vary the teaching so that each student can feel that the instruction is adapted to their own needs. Through the discussion, the main terms appear to be dependent of each other: one cannot adapt teaching without recognition of the students.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleAnerkjennelse i den tilpassede opplæringen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel