«Liker du meg?» En kvalitativ studie om relasjonens betydning i møtet med elever med problematferd - et lærerperspektiv
Abstract
Norsk SammendragDenne masteroppgaven handler om hva lærere gjør for å bygge relasjoner til elever, hvordan de anerkjenner elever og hvilken betydning relasjoner mellom lærer og elev har i møtet med elever som har en form for problematferd. Formålet med denne studien er å se nærmere på betydningen elev-lærer-relasjoner i møtet med problematferd, og om disse relasjonene kan bidra til at disse elevene opplever mestring og økt læring. Empirien i oppgaven er samlet inn gjennom intervjuer med forskjellige lærere og skoleledere. Utvalget som legger grunnlag for empirien, er tre lærere og to skoleledere på en stor barneskole på Østlandet. Samtlige lærere arbeidet på mellomtrinnet. Funnene i denne studien viser at samtlige lærere påpeker at relasjoner er viktig i skolen, og at det er særs viktig i møtet med problematferd. Flere av informantene viser en bekymring over de elevene som havner utenfor undervisningsmessig, og som forstyrrer så mye at det går ut over læringen til resten av klassen. Samtlige av informantene påpekte at de prioriterte det å bruke tid til å etablere gode relasjoner til elevene i skolen. Dette fordi det var noe av det viktigste for at både elever med en problematferd, men også de elevene uten noen utfordringer skal ha en god skolehverdag. Samtlige av informantene mente at hvordan de som lærer møter elever med problematferd er avgjørende for hvordan de har det på skolen. De mener også at det å bruke eleven sine interesser både i undervisning, men også i andre aktiviteter bidrar til å bygge gode relasjoner. Det å ha gode relasjoner til elevene bidrar også til at elevene har en tillit til læreren sin, og det kan bidra til at medelever godtar at enkeltelever har andre behov enn seg selv. Engelsk sammendrag (abstract)This master thesis is about what teachers do to build relationships with students, how they acknowledge students, and which meaning the relationship between teachers and students with a kind of behavior problem has.The intent of this study is to look closer at the meaning of the student-teacher relationship in meeting behavior problems. Can these relations contribute to the students' experience of mastery and the feeling of increased learning? The empire of the task is gathered through interviews with different teachers and principals. The selection of empire is three teachers and two school principals in a large elementary school in the eastern part of Norway. All the teachers work from 5th to 7th grade.The founds of this study show that all the teachers point out that relationship is fundamental. The relationship is even more important with the students with behavior problems. Some of the informants say they are particularly concerned about the students that have developed a behavior that not only disturbs their personal learning, but also the learning of their peers through their behavior and disturbance in the classroom. All the informants pointed out that it was a priority to spend time establishing well-functioning relationships with all of their students to give them the best possible school day throughout the year.All the informants meant that how they, as teachers, meet the students with behavior problems decides if the students enjoy school or not. They also say that using their students' interests and hobbies in the teaching and other activities contributes to good relationships. Having a favorable relationship with the students can contribute to them trusting their teachers. It can also help the peers accept the diverse needs they all have in the classroom.