Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorVesterås, Mariell
dc.date.accessioned2022-09-20T16:18:19Z
dc.date.available2022-09-20T16:18:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:109713146:32176477
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019787
dc.description.abstractNorsk sammendrag Tittel: Undervisning i interkulturell kompetanse i engelskfaget: lærerens praksis og perspektiver fra norsk grunnskole Forfatter: Mariell Vesterås År: 2022 Sider: 100 (ikke medregnet vedlegg) Da fornyelsen av læreplanen ble innført i den norske skolen høsten 2020, ble interkulturell kompetanse et vesentlig begrep og læringsmål i engelskfaget (Utdanningsdirektoratet, 2020). Denne masteroppgaven definerer interkulturell kompetanse som kombinasjonen av kulturrelatert kunnskap, spesifikke ferdigheter og holdninger, og refererer til essensielle komponenter innenfor interkulturell kompetanse som elever må utvikle for å kunne møte og samhandle med mennesker med ulik bakgrunn (Byram, 2020; Deardorff, 2006). Denne oppgaven utforsker EFL-lærernes undervisningspraksis og perspektiver på interkulturell kompetanse for å gi et innblikk i hvordan lærere underviser aspekter knyttet til begrepet i engelskfaget på 5.-7. trinn i grunnskolen. Observasjoner og semi-strukturerte intervjuer er brukt for å samle inn data i denne oppgaven, og resultatene er diskutert med relevant teori (f.eks. Byram, 2020; Byram et al., 2002; Huber et al., 2014) og tidligere forskning (f.eks. Listuen, 2017; Skaugen, 2020; Bandura & Sercu, 2005). Resultatene i denne studien antyder at lærere har en felles forståelse av begrepet interkulturell kompetanse og hvordan det skal undervises. For eksempel fremhever deltakerne i denne studien mangfold som et vesentlig aspekt ved interkulturell kompetanse. De rapporterer også at det er viktig å utvikle elevenes kommunikative kompetanse. Likevel fremstår kunnskap som den komponenten av interkulturell kompetanse lærerne i denne forskningen legger mest vekt på, mens komponentene ferdigheter og holdninger ser ut til å bli undervist implisitt. Innholdet lærerne underviser i forholder seg til flere aspekter ved interkulturell kompetanse og undervises ofte gjennom bruk av autentiske engelskspråklige tekster og reflekterende aktiviteter.
dc.description.abstractAbstract Title: Teaching Intercultural competence in the English subject: Teacher’s practices and perspectives from Norwegian primary schools Author: Mariell Vesterås Year: 2022 Pages: 100 (excluding appendices) When the curriculum renewal was introduced to Norwegian compulsory education in the autumn of 2020, intercultural competence became an essential term and learning objective in the English subject (The Norwegian Directorate for Education and Training, 2020). This MA thesis defines intercultural competence as the combination of culture-related knowledge, specific skills, and attitudes, which refers to essential components of intercultural competence learners must develop to be able to encounter and interact with people from different backgrounds (Byram, 2020; Deardorff, 2006). This thesis explores the EFL teachers’ teaching practices and perspectives on intercultural competence to provide an insight into how teachers teach aspects related to the term in the English subject in year 5-7. Observations and semi-structured interviews have been used to collect data in this thesis, and the results are discussed with relevant theory (e.g., Byram, 2020; Byram et al., 2002; Huber et al., 2014) and previous research (e.g., Listuen, 2017; Skaugen, 2020; Bandura & Sercu, 2005). The results in this study imply that teachers have a common understanding of the term intercultural competence and how it should be taught. For instance, the participants in this study emphasise diversity as an essential aspect of intercultural competence. They also report that developing the learners’ communicative competencies is essential. However, knowledge appears as the component of intercultural competence the teachers in this research most emphasise, while the components of skills and attitudes appear to be taught implicitly. The content the teachers teach relates to several aspects of intercultural competence and is commonly taught through the use of authentic English language texts and reflective activities.
dc.languageeng
dc.publisherInland Norway University
dc.titleTeaching Intercultural competence in the English subject: Teacher’s practices and perspectives from Norwegian primary schools
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel