Singing your way to better speaking skills
Abstract
Tidligere forskning på bruk av sang til å lære språk, tilsier at sang i klasserommet kan forbedre elevenes språkinnlæring. Denne studien undersøker tre barneskolelæreres holdninger og syn på bruk av engelske sanger i det engelskspråklige klasserommet for å lære bort språklige ferdigheter og uttale. I tillegg forskes det på hvorfor og hvordan de tre lærerne bruker sanger i deres klasserom. Semi-strukturerte intervjuer ble benyttet til innsamlingen av dataen til dette prosjektet.
Funnene i denne studien indikerer at det å synge i det fremmedspråklige klasserommet kan være til fordel for elevene på flere måter. Det kan forbedre elevenes grammatikk, vokabular og uttale, i tillegg til å styrke klassemiljøet, elev-elev relasjoner og lærer-elev relasjoner. De tre lærerne som deltok i dette prosjektet har ingen formelle kvalifikasjoner i musikk, men de er alle aktive sangere både i og utenfor klasserommet. Lærerne rapporterte relativt like holdninger og syn på hvorfor de bruker sanger i klasserommet. De hadde derimot litt ulike tanker når det kom til å lære bort en spesifikk uttale. Selv om det kommer frem at de tre lærerne er positive til bruk av sang i klasserommet, viser forskningsfunnene at respondentene i denne studien ikke nødvendigvis fokuserer på språkferdigheter og uttale når de bruker sanger, men at de blir brukt for å eksponere elevene for språket og for å forbedre språkinnlæringen generelt. Previous research on using songs to teach language, indicates that singing in the classroom can benefit students’ language learning. This study investigates three elementary school teachers’ attitudes on using English songs in the Norwegian EFL classroom to teach speaking skills and pronunciation. In addition, it also explores why and how the participants employ songs in their classrooms. In-depth semi-structured interviews were conducted to gather the data for this study.
The research findings in this thesis suggest that singing in the foreign language classroom can benefit the students in several ways. It can improve students’ grammar, vocabulary, and pronunciation, as well as it can create stronger and safer learning environments, in addition to improve the relationship between peers and student-teacher relationships. The teachers who participated in this study have no official qualifications in music, but they are all active singers both inside and outside the classroom. The teachers reported similar beliefs on how and why they employ songs in their English lessons, and they only differ in their thoughts on target pronunciation. The research findings suggest that the participants in this study are overall positive to the use of songs in their EFL classrooms, however, they do not use songs primarily for teaching speaking skills and pronunciation. They rather use songs as an overall method to expose the students to the language, and to improve their language skills in general.