Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorIda Rødningsby
dc.date.accessioned2022-10-29T16:10:09Z
dc.date.available2022-10-29T16:10:09Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:121646296:30878749
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3028945
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractMålet med denne masteroppgaven er å se på hvilke erfaringer en 7. klasse lærere og en videregående lærere har med bruken av video i en omvendt undervisning i matematikkfaget. For å finne svar på dette er det brukt en kvalitativ forskningstilnærming hvor intervjuer og observasjon er blitt brukt som metoder. For å analysere datamaterialet er det brukt tre ulike analysemodeller, dette er TPACK-modellen, orkestreringsanalyse og tematisk analyse. Alle disse er brukt ettersom de tar for seg ulike mål med datamaterialet og sammen danner de et helhetlig bilde på forskningen. Resultatet tyder på at erfaringene til lærerne variere ut fra hvor lenge de har arbeidet med undervisningsformen. Det kommer frem at videregående læreren, som har mest erfaring med omvendt undervisning, har brukt ulike videoer i sin undervisning og kan reflektere mer over fordelene og ulempene med de ulike videoene. Mens barneskolelæren som har arbeidet lenger i skolen ikke har like lang erfaring med omvendt undervisning og har kun brukt én type video og kan ikke reflektere over bruken av ulike videoer på samme måte. Hvilket tema som ble gjennomgått i videoen hadde også mye å si for hvordan undervisningsøkten kom til å foregå etter video i hjemmelekse. For begge lærerne hadde opplevd at med nytt og ukjent læringsstoff fungerte omvendt undervisning bedre enn om læringsstoffet var kjent fra før.
dc.description.abstractThe aim of this master's thesis is to look at the experiences of a 7th grade teacher and a secondary school teacher with the use of video in a flipped learning course in mathematics. To find answers to this, a qualitative research approach has been used where interviews and observation have been used as methods. To analyze the data, three different analysis models have been used, these are the TPACK-model, orchestration analysis and thematic analysis. All of these are used as they address different objectives with the data material, and together they form an overall picture of the research. The results indicate that the experiences of the teachers vary depending on how long they have worked with the teaching method. It emerges that the upper secondary teacher, who has the most experience with flipped learning, has used various videos in her teaching and can reflect more on the advantages and disadvantages of the various videos. While the primary school teacher, who has worked longer as a teacher, does not have as much experience with flipped learning and has only used one type of video, and cannot reflect on the use of different videos in the same way. Which topic was reviewed in the video also had a lot to say about how the teaching session took place after the students had watched a video at home. For both teachers, they had experienced that with new and unfamiliar learning material, flipped learning worked better than if the learning material was learned before.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleHvilke erfaringer har en 7.trinnslærer og en videregående lærer i matematikk med bruk av video i omvendt undervisning?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel