Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorGraue, Solveig
dc.date.accessioned2022-11-06T17:10:12Z
dc.date.available2022-11-06T17:10:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:121651806:44665440
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3030281
dc.description.abstractTema for denne masteroppgaven er psykisk helse i barnehagen med fokus på barns livsmestring. Jeg vil ved hjelp av datamateriale innsamlet til denne masteroppgaven studere hvordan barnehagepersonalet arbeider med barns livsmestring og psykiske helse i barnehagen. Jeg vil ha fokus på personalets opplevelse av egen situasjon, og se på hva slags kunnskap de mener trengs for arbeidet. Det har vært utfordrende å få frem personalets opplevelser. Selv om de var bevisste på sine pedagogiske intensjoner, så var deres fokus under intervjuene med meg å forklare hvilke aktiviteter de satte i gang med. Per Schultz Jørgensen mener det er viktig å gjøre dagens barn robuste slik at de lærer å takle nederlag og frustrasjon. Det legges et stort press på barn og unge i dag, og det å gi barna en indre tro på at de er noe verdt, er helt avgjørende for at de senere skal mestre utfordringer i livet (Schultz Jørgensen, 2017, s. 60, 62 og 126). Jeg vil i denne masteroppgaven ha et litt mindre fokus på det individuelle perspektivet (men ha fokus på personalets opplevelse av hva som er viktig for barnet), og heller se på betydningen av miljøet barna er i (psykososialt miljø) og se på påvirkninger på barnas psykiske helse ut ifra et systemperspektiv. Politisk oppfordres det til god kvalitet i barnehagen, noe som avhenger av en god relasjon mellom de ansatte og barna. Den er viktig for å fremme psykisk helse og kjennetegnes ved gjensidighet i samspillet og anerkjennelse av barnet for den det er (KD, 2009). Opplever barnehagens personale at det også er andre faktorer som kan være med på å påvirke barns livsmestring? Rammeplan for barnehager er styrende dokument (under barnehageloven) og sier noe om innhold og oppgaver i barnehagen. Det er fokus på å fremme barns fysiske og psykiske helse blant annet gjennom å sørge for barns trivsel, livsglede og mestring (Utdanningsdirektoratet, 2017, s. 11). Hvordan konkret jobbes det med dette i barnehagene?
dc.description.abstractThe topic of this master's thesis is mental health in the kindergarten with a particular focus on how children cope with life. By using data collected for this thesis, I intend to study how the staff work with children's life skills and mental health within the kindergarten. I will focus on the staff's experience of their own situation, and look at what kind of knowledge they think is needed for their work. It has been challenging to bring out the staff's experiences. Although they were aware of their educational intentions, their focus during the interviews with me was to explain the activities they were undertaking. Per Schultz Jørgensen believes it is important to make today's children robust so that they learn to cope with defeat and frustration. There is a lot of pressure on children and young people today, and giving children an inner belief that they are worth something is absolutely crucial for them to master challenges later in life (Schultz Jørgensen, 2017, pp. 60, 62 and 126). In this master's thesis, I focus a little less on the individual perspective (but focus on the staff's experience of what is important for the child), and rather look at the importance of the environment the children are in (psychosocial environment) and also look at influences on the children's mental health from a systems perspective. Politically, good quality is encouraged in the kindergarten, which depends on a good relationship between the staff and the children. This is an important resource for promoting mental health and is characterized by reciprocity in the interaction and recognition of the child for who she is (KD, 2009). Do the nursery staff feel that there are other factors as well that can influence children's coping with life? The so called Rammeplan for kindergartens is a governing document (under the Kindergartens Act) and says something about content and tasks in the kindergarten. There is a focus on promoting children's physical and mental health, among other things, by ensuring children's well-being, enjoyment of life and mastery (Directorate of Education, 2017, p. 11). How exactly is this executed in kindergartens?
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titlePsykisk helse i barnehagen – på hvilken måte kan barnehagens personale påvirke barnas livsmestring?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel