Praksisveiledning: Behov, ønsker og forventninger
Ersvær, Elisabeth; Breistein, Rebecca Irene; Mjøen, Andreas Fossum; Stenseth, Else-Berit; Lid, Olgunn Sivertsen
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3030595Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Bioingeniøren. 2022, 57 (1), 24-29.Sammendrag
Hensikt: Ekstern praksis er en viktig del av en bioingeniørutdanning. I praksisstudier møter bioingeniørstudenten erfarne bioingeniører som sine praksisveiledere. Hensikten med denne studien er å beskrive behov og ønsker praksisveiledere innenfor bioingeniørfag har, for å fremme praksisstudier av høy kvalitet. Metode: «Skulle ønske jeg hadde»-seminar etterfulgt av semistrukturerte dybdeintervjuer ble gjennomført med bioingeniører som er praksisveiledere. En kvalitativ innholdsanalyse ble gjennomført hvor mønstre i datamaterialet ble identifisert og kategorisert. Resultat: Våre funn indikerer at praksisveiledere har ulike behov, ønsker og innspill som kan kategoriseres til «Før praksisperioden», «I praksisperioden», «Etter praksisperioden» og generelle rammebetingelser. Praksisveilederne trenger avsatt tid til både å forberede seg og til å gjennomføre veiledning, og behov/ønsker som identifiseres inkluderer (i) kompetanseheving innenfor veiledning, (ii) fora for erfaringsutveksling, (iii) praksisveiledning i team, (iii) mer kontakt, dialog og forventningsavklaringer med utdanningen (og studenten), (iv) harmoniserte praksissteder og (v) tilbakemeldinger om og evaluering av praksisperioden. Konklusjon: Praksisveiledere innenfor bioingeniørfag har behov, ønsker, utfordringer og forventninger som bør kartlegges – med hensikt å fremme kvalitet i utdanningene. Praksisveiledning: Behov, ønsker og forventninger