dc.contributor.author | Ersvær, Elisabeth | |
dc.contributor.author | Breistein, Rebecca Irene | |
dc.contributor.author | Mjøen, Andreas Fossum | |
dc.contributor.author | Stenseth, Else-Berit | |
dc.contributor.author | Lid, Olgunn Sivertsen | |
dc.date.accessioned | 2022-11-08T10:06:13Z | |
dc.date.available | 2022-11-08T10:06:13Z | |
dc.date.created | 2022-01-25T11:26:48Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Bioingeniøren. 2022, 57 (1), 24-29. | en_US |
dc.identifier.issn | 0801-6828 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3030595 | |
dc.description.abstract | Hensikt: Ekstern praksis er en viktig del av en bioingeniørutdanning. I praksisstudier møter bioingeniørstudenten erfarne bioingeniører som sine praksisveiledere. Hensikten med denne studien er å beskrive behov og ønsker praksisveiledere innenfor bioingeniørfag har, for å fremme praksisstudier av høy kvalitet. Metode: «Skulle ønske jeg hadde»-seminar etterfulgt av semistrukturerte dybdeintervjuer ble gjennomført med bioingeniører som er praksisveiledere. En kvalitativ innholdsanalyse ble gjennomført hvor mønstre i datamaterialet ble identifisert og kategorisert. Resultat: Våre funn indikerer at praksisveiledere har ulike behov, ønsker og innspill som kan kategoriseres til «Før praksisperioden», «I praksisperioden», «Etter praksisperioden» og generelle rammebetingelser. Praksisveilederne trenger avsatt tid til både å forberede seg og til å gjennomføre veiledning, og behov/ønsker som identifiseres inkluderer (i) kompetanseheving innenfor veiledning, (ii) fora for erfaringsutveksling, (iii) praksisveiledning i team, (iii) mer kontakt, dialog og forventningsavklaringer med utdanningen (og studenten), (iv) harmoniserte praksissteder og (v) tilbakemeldinger om og evaluering av praksisperioden. Konklusjon: Praksisveiledere innenfor bioingeniørfag har behov, ønsker, utfordringer og forventninger som bør kartlegges – med hensikt å fremme kvalitet i utdanningene. | en_US |
dc.description.abstract | Praksisveiledning: Behov, ønsker og forventninger | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.relation.uri | https://www.bioingenioren.no/arkiv/ | |
dc.subject | Bioingeniørfag | en_US |
dc.subject | Biomedical Laboratory Scientist | en_US |
dc.subject | praksisveiledning | en_US |
dc.subject | practice supervision | en_US |
dc.title | Praksisveiledning: Behov, ønsker og forventninger | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Andre pedagogiske fag: 289 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Other subjects within education: 289 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Andre pedagogiske fag: 289 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Other subjects within education: 289 | en_US |
dc.source.pagenumber | 24-29 | en_US |
dc.source.volume | 57 | en_US |
dc.source.journal | Bioingeniøren | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.cristin | 1989319 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |