Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorHakim, Jackline Jamba
dc.date.accessioned2022-11-12T17:10:21Z
dc.date.available2022-11-12T17:10:21Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:121646296:32316058
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3031506
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker følgende forskningsspørsmål: Hvordan bruker Norske lærere flerspråklighet som en ressurs i Engelsk som et Fremmedspråklig klasseromm for å undervise i vokabular? Dette prosjektet har til hensikt å analysere hvordan et lite antall engelsklærere i Norge har nærmet seg ideen om flerspråklighet som en ressurs i utdanningen. Prosjektet presenterer et kvalitativt forskningsdesign hvor et semistrukturert intervju er brukt som metode. Det ble gjennomført fire intervjuer med engelsklærere ved samme barneskole, hvor deltakerne fikk dele sine tanker om det aktuelle temaet. Analyseresultatene viser at lærerne opplever noen utfordringer med å bruke elevenes språklige mangfold som en ressurs for å undervise i vokabular i Engelsk som et Fremmedspråk klasserom. Deltakerne gjorde det også klart at deres elevers språklige og kulturelle mangfold bør aksepteres og synliggjøres hver skoledag. Imidlertid så ikke begrepet "flerspråklighet som en ressurs" ut til å ha en vesentlig plass i deres bevissthet. Jeg tolket noen av deltakernes kommentarer som at de mente at de ikke hadde tilstrekkelig kunnskap om hvordan man bruker andre språk i Engelsk som et Fremmedspråk klasserom for å lære bort ordforråd på en læringsrik måte. I tillegg avdekket analysen at deltakerne hadde blandede holdninger til flerspråklighet. For eksempel så noen deltakere på flerspråklige elever som en gruppe elever som trengte ekstra støtte fra assistenter eller flerspråklige lærere hvis de ikke forsto leksjonene, og ikke som en gruppe ressurssterke elever som kunne brukes i klasserommet. Samtidig bemerket de også at visse trekk ved flerspråklighet, som å kunne dele sin egen kultur med andre, var en verdifull ressurs for resten av klassen.
dc.description.abstractThis master thesis investigates the following research question: How do Norwegian teachers utilize multilingualism as a resource in the English as a Foreign Language classroom to teach vocabulary? This project intends to analyze how a small number of English teachers in Norway have approached the idea of multilingualism as a resource in education. The project presents a qualitative research design where a semi-structured interview has been used as a method. Four interviews were conducted with English teachers at the same primary school, where the participants had the opportunity to share their thoughts on the topic in question. The analysis results show that the teachers experience some challenges in using their learners' linguistic diversity as a resource to teach vocabulary in the English as a Foreign Language classroom. The participants also made it clear that their learners' linguistic and cultural diversity should be accepted and made visible every school day. However, the concept of ''multilingualism as a resource'' did not seem to have an essential place in their consciousness. I interpreted some of the participant's comments as them believing that they had insufficient knowledge about how to use other languages in the English as a Foreign Language classroom to teach vocabulary in a learning-rich manner. In addition, the analysis revealed that the participants had mixed attitudes towards multilingualism. For example, some participants saw multilingual learners as a group of learners who needed extra support from assistants or multilingual educators if they did not understand the lessons and not as a group of resourceful learners who could be utilized in the classroom. At the same time, they also noted that certain features of multilingualism, such as being able to share one's own culture with others, were a valuable resource for the rest of the class.
dc.languageeng
dc.publisherInland Norway University
dc.titleHow do Norwegian teachers utilize multilingualism as a resource in the English as a Foreign Language classroom to teach vocabulary in Years 1 - 4?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel