Browsing Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language deltid M2KED by Title
Now showing items 11-24 of 24
-
«Jeg kan jo ikke snakke med tallerkener!» Hvordan kan samspillet mellom skolen og praksisplassen bidra til å ivareta språkutviklingen for deltakeren
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne studien har tittelen «Jeg kan jo ikke snakke med tallerkener!», og er en masteroppgave i Kultur og språkfagenes didaktikk ved Høgskolen i Innlandet. Undersøkelsen er utført utfra problemstillingen: Hvordan ... -
Kan kreativitet planlegges? Undervisning som trigger for kreative prosesser
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg satt søkelyset på hvordan undervisning i musikkfaget kan bidra til at ungdomsskoleelever får utfolde seg kreativt. Samfunnet vårt har gjennomgått store endringer den siste tiden, og i møte ... -
Leselyst i skolebiblioteket
(Master thesis, 2023)Sammendrag Temaet for denne oppgaven er leselyst i skolebiblioteket. Oppgaven undersøker hvilke oppfatninger fire skolebibliotekarer har om hva leselyst er, hvordan de ser på sin egen rolle i arbeidet med å stimulere til ... -
Leseopplæring for voksne deltakere med norsk som andrespråk -En kvalitativ undersøkelse av tre norsklæreres erfaringer
(Master thesis, 2024)I det norske samfunnet er det forventet at voksne er funksjonelle lesere som kan navigere i tekstuniverset som omgir oss. Globaliseringen har imidlertid resultert i at mange som kommer til Norge har lite eller ingen skolegang ... -
May I speak Norwegian? Language choices in two primary and two university classrooms
(Master thesis, 2022)Noreg gjev ein interessant kontekst for fleirspråkleg forsking. Medan mange studiar på bruk av fyrstespråk (L1) i andrespråklege klasserom vert gjennomførte i situasjonar der lærarar vert oppmoda til å bruke engelsk i ... -
Med ord som våpen!
(Master thesis, 2023)SAMMENDRAG Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av utvalgte tekster fra den norske, illegale pressen i perioden 1940-1945. Den sivile motstandskampen i Norge under 2. verdenskrig var i stor grad en holdningskamp, ... -
Multilingual Vocabulary Strategies; Use of Knowledge Sources and Inference Strategies by Multilingual Tamil Learners of English.
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven har som fokusområde tverrspråklige faktorer som fremmer tilegnelse av engelsk ordforråd hos flerspråklige talere av tamil og norsk. Tverrspråklig overføring er kjent for å spille en viktig rolle i flerspråklig ... -
Natur og religion i Petter Dass sin diktning. Økokritisk lesning av eldre litteratur.
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven omhandler en studie av Petter Dass (1647-1707). Jeg har valgt to ulike dikt av samme forfatter for å undersøke om religion og natur har lik eller ulik betydning. Hans dikt kan dermed brukes både i norskfaget ... -
Når læreren leser høyt for elevene i klassen.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg høytlesning ved at læreren leser høyt for elevene i klassen. Det er i dag usikkert hvor mye lærere leser høyt, og hva slags holdning en som lærer har til denne praksisen. Planer og pedagogisk ... -
Noko vridd? En nærlesning av Jon Fosses 'Sterk vind. Eit scenisk dikt'.
(Master thesis, 2023)Sterk vind av Jon Fosse utkom i 2021 etter en lengre dramatisk pause. Jon Fosse uttalte i intervjuer at det var noe vridd med dette stykket. En tydelig forskjell er at Sterk vind har undertittelen scenisk dikt. Det har ... -
Short Back and Sides - Vocationalisation of the English Subject for Hairdressers.
(Master thesis, 2023)Kort ved øra, kort i nakken – Yrkesrettet engelsk for frisører Denne oppgaven tar for seg yrkesretting i engelskfaget i norsk videregående skole. Den omhandler FBIE-programmet og hvorvidt det som blir undervist i engelskfaget ... -
Teaching the Untold Story: Using 'I Am Not A Number' as a Didactic Resource to Address the Legacy of Indigenous Residential Schools
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven utforsker hvordan barneboken "“I Am Not A Number”" utgitt i 2016 av Jenny Dupis og Kathy Kacer kan integreres i undervisningen på mellom- og ungdomstrinnet i norsk skole for å fremme kritisk tenkning og øke ... -
«Ungdomsroman om sosiale stereotypiar. Framstilling av identitet gjennom sosiale klasser, makt og kjønn i Bjørnstad (2017) av Fredrik Backman».
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgåva ser eg på korleis sosiale klasser, maktstruktur og kjønn er med på å konstruere identitet i romanen Bjørnstad skrive av den svenske forfattaren Fredrik Backman. Identiteten vår er gjerne todelt, der ... -
Vocational English Students’ Perception of Motivation for Oral Assessment: A Self-determination Theory Analysis
(Master thesis, 2022)Målet med denne oppgaven er å undersøke hvordan yrkesfagelever oppfatter sin egen motivasjon for muntlig vurdering i engelskfaget i videregående skole i Norge. Det teoretiske rammeverket for oppgaven er basert på ...