En analyse av makt og kultursensitivitet blant utvekslingsstudenter til og fra det globale sør gjennom faget Global Knowledge
Chapter
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3056464Utgivelsesdato
2022-09-11Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
https://doi.org/10.18261/9788215056180-2022-03Sammendrag
Ved å se på 19 prosjektoppgaver skrevet av norske og zambiske studenter basert på deres utenlandspraksis i faget Global Knowledge drøfter vi hvordan kultur og makt kommer til uttrykk. Vi finner forskjeller i valg av tema, teori, metodisk tilnærming og egen posisjonering som utenlandsstudent. I lys av kritisk hvithetsteori, kritisk pedagogikk og interkulturell kompetanse vektlegger vi i dette kapittelet de norske studentenes prosjektoppgaver relatert til praksis i Zambia. Abstract: By analysing 19 project reports written by Norwegian and Zambian students as part of the course Global Knowledge, we discuss how culture and power are articulated. The reports show intercultural variations in terms of choice of the topics, theories, methodological approaches, and their position as foreign students. In light of critical whiteness theory, critical pedagogy, and intercultural competence,
do we emphasise on the Norwegian students reports related to practice in Zambia.