Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHeia, Nina Cathrine Hoftvedt
dc.date.accessioned2023-03-10T14:10:52Z
dc.date.available2023-03-10T14:10:52Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3057767
dc.descriptionMastergradsoppgave i utdanningsledelse, Høgskolen i Innlandet, 2021.en_US
dc.description.abstractNorsk: Formålet med denne avhandlingen er å få en dypere forståelse for hvordan de pedagogiske lederne bidrar til implementering av endring og hvordan de påvirker de ansattes endringsprosess. Det er gjennomført to mindre kvalitative studier med intervju som metode for å belyse dette, og utvalget består av 3 pedagogiske ledere og 4 barne- og ungdomsarbeidere. Ut fra resultatene og den felles koblingen er den overordnede problemstillingen; Hvordan bidrar pedagogisk leder til effektiv implementering av endring i barnehagen. Problemstillingen er undersøkt i to artikler. Artikkel en omhandler pedagogisk leders syn på ledelse av læring, og artikkel to tar for seg hvordan de pedagogiske lederne påvirker implementering av endring. I avhandlingen blir hovedfunn fra artiklene satt opp imot hverandre og drøftet i lys av et overordnet teoretisk perspektiv. Funnene viser at de pedagogiske lederne påvirker de ansattes endringsprosess gjennom god ledelse, god relasjon, translatørkompetanse, kompetanseutvikling og tid. Det er fire funn verdt å merke seg da disse kan føre til en mer effektiv implementering. Funn viser at de pedagogiske lederne prioriterer opplæring fremfor lærende ledelse. Et andre funn viser at de pedagogiske lederne sjelden benytter seg av ekstern støtte. Et tredje funn viser at de pedagogiske lederne må bli mer bevisst sin translatørkompetanse da den påvirker de ansattes læring. Et fjerde funn viser at de pedagogiske lederne utøver erfaringsbasert ledelse fremfor ledelse basert på forskning og ledelsesteori. Det konkluderes med at pedagogisk leder har en viktig rolle i endringsprosessen som endringsagent, men at styrer har det overordnede ansvaret og skal sikre at pedagogene har tilstrekkelig kunnskap til å utføre sitt arbeid på best mulig måte.en_US
dc.description.abstractEnglish: The purpose of this thesis is to gain a deeper understanding of how the preschool teachers contribute to the implementation of change and how they affect the employees' change process. Two minor qualitative studies have been conducted with interviews as a method to research this, and the informants consists of 3 preschool teachers and 4 child and youth care workers. Based on the results and the common theme, the overarching problem statement is: How does the preschool teachers contribute to the effective implementation of change in the kindergarten. The problem statement has been researched in two articles. Article one is about the preschool teachers views on the leadership of learning, and article two addresses how the preschool teachers influence the implementation of change. In the thesis, the main findings from the articles are compared against each other and discussed in light of an overall theoretical perspective. The findings show that the preschool teachers influence the employees' change process through good management, good relationship, translator competence, competence development and time. There are four findings to be aware of as these can lead to a more efficient implementation. Findings show that preschool teachers prioritize teaching over learning leadership. A second finding shows that the preschool teachers rarely use external support. A third finding shows that the preschool teachers need to become more aware of their translator competence as it affects employee learning. A fourth finding shows that the preschool teachers practice leadership based on experience rather than based on research and management theory. It is concluded that the preschool teachers has an important role in the change process as an agent for change, but that the head of the kindergarten have overall responsibility and shall ensure that the preschool teachers have sufficient knowledge to carry out their work in the best possible way.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titlePedagogisk Leder – nøkkelen til endring i barnehagenen_US
dc.title.alternativePreschool Teacher – the key to change in the kindergartenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber88en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel