Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBorgen, Gerd Elin
dc.date.accessioned2023-03-10T15:00:32Z
dc.date.available2023-03-10T15:00:32Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3057776
dc.descriptionMastergradsoppgave i utdanningsledelse, Høgskolen i Innlandet, 2020.en_US
dc.description.abstractNorsk: Dette studiet har som mål å se i hvilken grad nasjonale og internasjonale policy-dokumenter, teori og forskning synliggjøres i kommuners og skolers implementeringsarbeid, i ledelse av profesjonelle læringsfellesskap og læreres yrkesutøvelse. Det er et mangfold av studier, forskning og teori som forteller hva som bidrar til god skoleutvikling (Kunnskapsdepartementet, 2007; Hattie, 2009). Nordiske land kjennetegnes ved at de i større grad enn andre land har forskjeller i elevresultater innad på skoler enn mellom skoler (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 9). Resultater presentert av ekspertgruppen i TALIS (2013) viser at norske skole i mindre grad enn andre land samarbeider om undervisningen. Denne studien består av to artikler der den første artikkelen tar utgangspunkt i Meld. St. 21 (Kunnskapsdepartementet, 2017) hvor målet er å analysere hvilke føringer og forventninger som settes til lederskap og ledelse av profesjonelle fellesskap. Den andre artikkelen gir leseren et øyeblikksbilde inn i en skoles praksis i forhold til samarbeid i profesjonelle fellesskap. Dette studiet gjør en metodetriangulering og retter oppmerksomheten mot føringer og forventninger som settes til utdanningsinstitusjoner nasjonalt og internasjonalt. Det er et mål å gi et fyldigere bilde på hva som forutsetter god ledelse i alle ledd og hva som kjennetegner ledelse i skoler som lykkes. En triangulering åpner opp for et fyldigere og rikere bilde på hva som er god ledelse av forbedrings- og implementeringsarbeid. Studiet søker å tydeliggjøre i hvilken grad det kommer frem hva som skal til for at alle elever opplever mestring og læring, og at lærere samarbeider på en måte som resulterer i bedre undervisningspraksis. I trianguleringen av oppgavene bekreftes det at koherens i alle ledd i den pedagogiske verdikjeden er en vesentlig faktor for å lykkes med det arbeidet man implementerer (Paulsen, 2019). Det kommer tydelig frem at skoler generelt har et forbedringspotensial i å ta til seg ny kunnskap, etablere arenaer for innovasjonsarbeid og ha systemer som følger opp og vedlikeholder god praksis (Dyssegaard, Egelund & Sommersel, 2017; Pont, Gouëdard, Rouw & Shewbridge, 2019). Det er slik at vi fortsatt har en vei å gå når det gjelder å forbedre egen handlingsteori, og å gjøre det vi sier vi gjør (Robinson, 2018).en_US
dc.description.abstractEnglish: The aim of this study is to view the extent to which national and international policy documents, theory and research are made visible in the implementation work of municipalities and schools, in the management of professional learning communities and teachers' professional practices. There are multitudes of studies, research and theory that states what contributes to good school development (Ministry of Education, 2007; Hattie, 2009). Nordic countries, more so than other countries, are characterized by having greater differences in pupil outcomes within a school than between schools (Ministry of Education, 2017, p. 9). Results presented by the expert group in TALIS (2013) show that Norwegian schools, to a lesser extent than other countries, collaborate on how to teach the students. This study consists of two articles where the first article is based on the white paper No. 21 (Ministry of Education, 2017). The goal for this article is to analyze the principles and expectations that are set for leadership and management of professional communities. The second article gives the reader a snapshot into a school's practice in relation to collaboration in professional communities. This study uses the triangulation method and draws attention to the guidelines and expectations that are set at educational institutions, nationally and internationally. It also seeks to create a fuller picture of what is required for good leadership at all levels, and what characterizes leadership in successful schools. The triangulation method will give a fuller and richer picture of what management of good improvement and implementation work is. The study seeks to clarify if the information needed for students to experience mastery and learning is available, and to what extent. Furthermore, if the teachers cooperate in a way that results in a better teaching practice. The triangulation method confirms that coherence at all stages of the educational value chain is an essential factor for the success of the work being implemented (Paulsen, 2019). It is clear that schools generally have a potential to improve in acquiring new knowledge, establishing arenas for innovation work and having systems that follow and maintain good practice (Dyssegaard, Egelund & Sommersel, 2017; Pont, Gouëdard, Rouw & Shewbridge, 2019). We still have a way to go when it comes to improving our own theory of action, and doing what we say we do (Robinson, 2018).en_US
dc.language.isonoben_US
dc.titleKompetent lederskap i alle ledd – en forutsetning for utvikling av gode skoleren_US
dc.title.alternativeCompetent leadership at all levels – a prerequisite for the development of good schoolsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber91en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel