Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorSelbekk, Catarina
dc.date.accessioned2023-04-24T16:10:14Z
dc.date.available2023-04-24T16:10:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:111356707:50266015
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3064573
dc.description.abstractHensikten med denne masteroppgaven har vært å undersøke hva rektor bør gjøre for å oppfylle intensjonene i Stortingsmelding 6 (Meld. St. 6 (2019-2020)) - Tett på, tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO. Inkludering og tilpasset opplæring er viktige krav i lov og forskrift for skolen (Kunnskapsdepartementet, 2017). I to artikler forsøkes det å finne svar på dette med utgangspunkt i følgende problemstillinger: Hvordan kommer tilpasset opplæring og inkludering til uttrykk i Stortingsmelding 6, og hva må rektor gjøre for å oppfylle intensjonene knyttet til tilpasset opplæring og inkludering? Og på hvilken måte kan rektor arbeide med å øke tilpasset opplæring og redusere spesialundervisning i skolen? Meld. St. 6 (2019-2020) handler om hvordan øke inkludering og tilpasset opplæring i skoler, barnehager og SFO (Meld. St. 6 (2019-2020)). Arbeidet med Stortingsmelding 6 ble startet på bakgrunn av funn fra Ekspertgruppen for barn og unge med særskilt behov for tilrettelegging, opprettet av regjeringen i 2017 (Nordahl et al., 2018). Ekspertgruppen foreslår i sin rapport store endringer i utdannelsessystemet for at kompetansen skal komme nærmere barna og elevene (Meld. St. 6 (2019-2020), s. 9). Bakgrunnen er at barn med behov ikke får den hjelpen de trenger, de blir ofte tatt ut av klassen og ekskludert fra klassefellesskapet, de møter voksne uten relevant kompetanse, de får hjelp for sent, forventningene til disse elevene er for lave og samsvarer ikke med ressursbruken. I tillegg er rådgiverne i PPT for lite sammen med elevene og det er for store kvalitetsforskjeller mellom skolene. Regjeringen kommer derfor med tiltak for å bedre utdanningssystemet. Oppgaven er bygget opp av to artikler og en innledende kappe. Den første artikkelen er en dokumentanalyse av Stortingsmelding 6. Den andre oppgaven er en kvalitativ undersøkelse med semi-strukturerte intervju av tre rektorer om hvordan de har ledet forbedringsarbeid med mål om å øke tilpasset opplæring og redusere spesialundervisning ved sine skoler. Funn fra dokumentanalyse, intervjuer med tre rektorer og relevant teori på området, er entydige. Hovedkonklusjonen er at rektor er helt sentral i å lede et forbedringsarbeid ved sin skole med formål om å oppnå intensjonene i Meld. St. 6 (2019-2020). Rektor må arbeide målrettet og systematisk over tid med kompetanseheving i personalet og organisering av skolens samlede ressurser (personale, økonomi og tid) for å nå intensjonene i Stortingsmelding 6 om økt tilpasset opplæring og inkludering av elever med særskilte behov. Hovedfunnene i Stortingsmelding 6 kan deles i kategoriene ledehandlinger knyttet til kompetanse og lederhandlinger knyttet til organisering. I den kvalitative undersøkelsen med intervjuer av tre rektorer, viser funnene at det å lede et forbedringsarbeid naturlig følger Fullans (2007) modell for ledelse av forbedringsarbeid. Arbeidet bør foregå gjennom de tre fasene for forbedringsarbeid, initieringsfasen, implementeringsfasen og institusjonaliseringsfasen (Fullan, 2007). Funn viser at rektors støtte på skolen i form av ansatte med riktig kompetanse og holdninger og støtte fra PPT/PPS er avgjørende faktorer for å lykkes med forbedringsarbeid som har som mål å oppnå intensjonen i Meld. St 6 (2019-2020) om å være tett på elevene – gjøre en tidlig innsats og praktisere et inkluderende fellesskap i skole og SFO.
dc.description.abstractThe purpose of this master´s thesis has been to investigate what the principal should do to fulfill the intentions in Stortingsmelding 6 (Meld. St. 6 (2019-2020) – To be close up, early invention and inclusive community in kindergarten, school and after school care. Inclusion and adapted education are important requirements in law and regulations for the Norwegian school (Ministry of Education, 2017). In two articles, an attempt is made to find answers to this based on the following issues: How is adapted education and inclusion expressed in Meld. St. 6 (2019-2020), and what must the principal do to fulfill the intentions associated with adapted education and inclusion? And in what way can the principal work to increase adapted education and reduce special education in the school? Meld. St. 6 (2019-2020) is about how schools can increase inclusion and adapted education in schools, kindergartens and after-school care (Meld. St. 6 (2019-2020)). The work on the report was started on the basis of findings from the Expert Group for Children and Young People with Special Needs for Facilitation, which was established by the Government in 2017 (Nordahl et al., 2018). In its report, the Expert Group proposes major changes in the education system so that the competence will be closer to the children and students (Meld. St. 6 (2019-2020), p. 9). The background is that children in need do not get the help they need, they are often taken out of class and excluded from the class community, they meet adults without relevant skills, they get help too late, the expectations of these students are too low and do not match the resource use. In additon, the counselors in PPT (The Educational Psychology Service) are too seldom with with the students and there are too great quality differences between the schools. The government is therefore coming up with measures to improve the education system. This thesis is made up of two articles and an introductory cover. The first article is a document analyses of Meld. St. 6 (2019-2020). The second article is a qualitative study with semi-structured interviews of three principals on how they have led improvement work with the aim of increasing adapted education and reducing special education at their schools. Findings from the document analysis, interviews with three principals and relevant theory in the field leading improvement work with the aim of increasing adapted education and reducing special education, are unambigious. The main conclusion is that the principal is absolutely central in leading an improvement work at his school with the aim of living up to the intentions in Meld. St. 6 (2019-2020). The principal must work purposefully and systematically over time with competence development in the staff and organization of the school´s total resources (staff, finances and time) to achieve the intentions in Meld. St. 6 (2019-2020) on increased adapted education and inclusion of students with special needs. The main findings in the report can be divided into the categories of leadership actions related to competence and leadership actions related to organization. In the qualitative study with interviews of three principals, the findings show that leading an improvement work naturally follows Fullan´s model for leading improvement work (2007). The work should take place through the three phases for improvement work, the intention phase, the implementation phase and the institutionalization phase (Fullan, 2007). Findings show that the principal´s support at the school in the form of enployees with the right attitude and competence and support from PPT/PPS (The Educational Psychology Service) are decisive factors in the success of an improvement work that aims to achieve the intention in Meld. St. 6 (2019-2020) about being close to the students – make an early effort and practice an inclusion in school and after-school care.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleTilpasset opplæring i Meld. St. 6 (2019-2020) og rektors ledelse av dette arbeidet.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel