Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorBjørk, Hans Gøran
dc.date.accessioned2023-04-24T16:10:21Z
dc.date.available2023-04-24T16:10:21Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:111356707:50987678
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3064578
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDet er store forskjeller i kjønnsmessig skolefaglige prestasjoner i norsk skole. Forskjellene har vedvart og det ser ikke ut til at den avtar. Tendensen er den samme internasjonalt. Dette kan få store konsekvenser for enkeltindivider, spesielt gutter, men også for samfunnet i form av tapte skatteinntekter og/eller økte sosiale utgifter på de som ikke kommer inn i arbeidslivet. Tidligere forskning viser at det er en stor andel gutter som skårer lavt på skolefaglige prestasjoner. Samtidig er det stor overvekt av gutter som utsettes for spesialundervisning og denne spesialundervisningen kan se ut til ikke å virke. Det er to problemstillinger knyttet til disse temaene; Hva kan skoleledere bidra med for å minske kjønnsforskjeller i skolefaglige prestasjoner. Denne problemstillingen omhandles i artikkel 1. På hvilken måte kan spesialundervisning være en opprettholdende faktor knyttet til kjønnsforskjeller i skolefaglige prestasjoner? Som er problemstillingen i artikkel 2. Problemstillingene er belyst gjennom tidligere forskning, offentlige dokumenter og gjennom intervjuer av skloeledere og ledere i PPT. Hovedfunnet i masteren er at det er tiltak rettet mot alle, eller almenpedagogiske tiltak, som ser ut til å være veien å gå. Skal man forandre praksis og tradisjon rundt organisering av undervisning og spesialundervisning for å minske de kjønnsmessige forskjellene i skolefaglige prestasjoner blir arbeidet skoleledere gjør helt sentralt. Samlet sett handler dette om skoleleder sin innflytelse på resultater og organisering. Derfor er den overordnede problemstillingen følgende; Hvordan kan skoleledere arbeide med resultater og organisering av skolehverdagen til elever?
dc.description.abstractThere are major differences in gender-related academic performance in Norwegian schools. The differences have persisted, and do not appear to be diminishing. Internationally the trend follows a similar pattern. The overall consequences for any individual can be severe however, boys tend to suffer on a larger scale, but the societal impact will also increase in the form of lost tax revenue and / or increased social expenditure on those who do not enter working life. Previous research shows that an increased proportion of boys score lower on their overall academic achievement with their tests showing less favourable scores. At the same time, there is an immense predominance of boys who are exposed to special education and this special education is proven faulty with results of its success being absent. There are two issues related to these topics; How can school leaders contribute to a reduced gender difference in overall school performance. This issue is mentioned in Article 1. How is special education a factor in academic performance and how does it link with gender differences within the Norwegian school system? Which is the issue mentioned in Article 2. The issue is highlighted through previous research, public documents as well as through interviews of school leaders and leaders in PPT. The main finding of the master's is that there are currently a variety of measures aimed to target all groups within the school system, or general educational measures if you will. Which is seemingly the best solution available, if one is to change the practice and tradition of organizing teaching and special education to, reduce gender differences in school academic performance. The work of school leaders will because of this be both prominent as well as vital. Overall, this is about the school leader's influence on results and organization. Therefore, the overall issue is the following; How can school leaders work with current results as well as the organization of students' everyday school life?
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleHvor har det blitt av alle gutta?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel