Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorHuse-Weinreich, Carina
dc.date.accessioned2023-04-24T16:10:24Z
dc.date.available2023-04-24T16:10:24Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:111356707:50968471
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3064580
dc.description.abstractBakgrunn for tematikk i denne avhandlingen er forskning på kompetanseheving og endringsprosesser. Ansattes kompetanse er avgjørende for barnehagens kvalitet og i arbeidet med barns trivsel, trygghet og utvikling i barnehagen. I en tid med stort fokus på forskning av små barn må barnehagene følge arbeidet og være i endring. Formålet med å undersøke og drøfte tematikken er for å se på sammenhengen mellom kompetanseheving og endringsprosesser opp mot Senges (1991) teori om lærende organisasjoner. Den overordnede problemstillingen er: «Hvordan kan barnehagene som lærende organisasjon jobbe med å utvikle gode læringsmiljø». Den første artikkelen har tittelen: «Mobbing og krenkelser i barnehagen». Der undersøkes det hva barnehagen gjør for å forebygge mobbing og krenkelser, hvordan det oppdages, og hva barnehagen gjør når mobbing og krenkelser avdekkes. Den andre artikkelen har tittelen: «Implementering av rammeplan i barnehager», der belyses prosessen med å innføre rammeplan som kom i 2017, og om arbeidet har ført til synlige endringer. Funn i undersøkelsene viser at det er store forskjeller innad i barnehagene i hvordan ansatte forholder seg til rammeplanens forpliktelser. Det samme med hvordan ansattes vilje til å delta i endringsprosesser og tilegnelse av kompetanse. Motstanden som oppstår når endring foregår er naturlig og nødvendig i et demokratisk samfunn, uten at det nødvendigvis skal sette stopper for endringsprosesser. På bakgrunn av mange ulike ansatte og like mange syn, er det svært viktig at barnehagen er lærende organisasjon, og en lærende barnehage, der alle ansatte jobber ensrettet. Styrere i barnehager har et stort ansvar i en kompleks rolle med press fra mange kanter. Både foreldre, ansatte, myndigheter og politikere har meninger om barnehagens samfunnsmandat, og hvordan de skal drives Å være styrer krever både mot og høy kompetanse. Informantene i undersøkelsene som både er styrere og barnehagelærere gir et bilde av barnehager som er i endring, der forbedringer skjer, men at barnehagene preges av en kultur som der ikke alle ansatte jobber kunnskapsbasert, dette får konsekvenser for barna. .
dc.description.abstractThe subject of these thesis has its background in research on competence development and change processes. The competence of employees is decisive for the quality of day care center, and for children`s well-beeing, security and development. In a time with a strong focus on research of young children, kindergartens must follow the work, and be changing. The purpose of survey and discussing the theme is to look at the context between increase and change processes in relation to Senges (1991) theory of learning organizations. The superior issue is: “How can kindergardens as a learning organization work to develop a good learning environment”. The first article has the title «Bullying and violations in kindergardens». It examines what the day care center does to prevent bullying an violations, how it is detected, and what the day care center does when bullying and violations are discovered. The second article has the title: «Implementation of rammeplan for barnehager». It puts spotlight on the process of introducing rammeplan which was published in 2017. and whether the work has led to visible changes. Findings in the eximinations shows that there are big diffrenses within the kindergardens in how employees relate to rammeplanens commitments. The same with how empolyees willingness to relate in change processes and the acquisition of competence. The resistance that arises when change takes place is natural and necessarly in a democratic society, without it necessarly puts stop to change processes. Based of many different employees and the same number of wiews, it is important that the kindergarten is a learning organization, where all the employees works in the same direction. Managers in kindergartens have a big responsibility in a complex role with pressure from many different sides. Parents, employees, authorities and politicans have opinions about the kindergartens social mandate, and how they should be run. Beeing a manager requires courage and a high level of competence. The informants in the surveys, gives a picture of kindergartens that are changing, where improvements are taking place, but that kindergartens are charaterized by a culture where not all the employees working based on knowlegde, this has consequences for the children.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleKopmpetanse o gendringer i lærende barnehager
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel