Microsoft 365 i offentlige organisasjoner: Opplevelser av innføringen
Description
Full text not available
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven har vært å få kunnskap om hvordan ansatte i offentligeorganisasjoner opplever innføringen av Microsoft 365 og hvordan det har endretarbeidsdagen deres, sett i lys av arbeidet med digital transformasjon i organisasjonen.Problemstillingen vår er derfor: Digital transformasjon: Hvordan tre offentligeorganisasjoner har opplevd innføringen av Microsoft 365.
Teorigrunnlaget i oppgaven er teori innenfor IKT, teknologi, organisasjon, arbeidsmetode ogkrise. Vi har tatt i bruk kvalitativ metode ved å intervjue syv ansatte i Vy, Lånekassen ogSkatteetaten. Vi analyserte intervjuene og identifiserte tre temaer som er delt opp i nikategorier. Funnene fra analysen er knyttet opp mot teorien for å forklare eller støtte oppunder funnene våre.
Oppgaven presenterer er overordnet blikk over hvordan de tre organisasjonene har jobbetmed innføring, hvordan de spesifikt har jobbet med innføringen av Microsoft 365 og hvordankriser har påvirket organisasjonene. Gjennom analysen kunne vi se at relasjonen mellommenneskene i organisasjonene og teknologien er svært viktig å være oppmerksom på iinnføringsprosesser, fordi vi ofte er mer avhengige av hverandre enn først antatt. Noenganger er det teknologien som endrer oss og hvordan vi skal bruke teknologien, mens andreganger er det mennesker som endrer forståelsen eller bruken av teknologien. Teknologien harderfor blitt en integrert del av organisasjonene. The purpose of this master's thesis has been to gain knowledge about how employees inpublic organizations experience the introduction of Microsoft 365 and how it has changedtheir working day, seen in the light of the work with digital transformation in theorganization. Our iproblem is therefore: Digital transformation: How three publicorganisations have experienced the implementation of Microsoft 365.
The theoretical basis of the thesis is theory within ICT, technology, organisation, workingmethods and crisis. We have used a qualitative method by interviewing seven employees inVy, Lånekassen and The Norwegian Tax Adminsitration. We analyzed the interviews andidentified three themes which are divided into nine categories. The findings from the analysisare linked to the theory to explain or support our findings.
The paper presents an overall view of how the three organisations have worked withintroduction, how they have worked with Microsoft 365 and how crises have affected theorganisations. Through the analysis, we could see that the relationship between the people inthe organizations and the technology is very important to be aware of in implementationprocesses, because we are often more dependent on each other than first thought. Sometimesit is technology that changes us and how we should use technology, while other times it ispeople who change the understanding or use of technology. Technology has thereforebecome an integral part of the organisations.