Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorBergerud, Kathrine Fagernæs
dc.contributor.authorGrønseth, Marie Lund
dc.date.accessioned2023-04-24T16:11:49Z
dc.date.available2023-04-24T16:11:49Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:125789339:38107361
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3064653
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å få kunnskap om hvordan ansatte i offentlige organisasjoner opplever innføringen av Microsoft 365 og hvordan det har endret arbeidsdagen deres, sett i lys av arbeidet med digital transformasjon i organisasjonen. Problemstillingen vår er derfor: Digital transformasjon: Hvordan tre offentlige organisasjoner har opplevd innføringen av Microsoft 365. Teorigrunnlaget i oppgaven er teori innenfor IKT, teknologi, organisasjon, arbeidsmetode og krise. Vi har tatt i bruk kvalitativ metode ved å intervjue syv ansatte i Vy, Lånekassen og Skatteetaten. Vi analyserte intervjuene og identifiserte tre temaer som er delt opp i ni kategorier. Funnene fra analysen er knyttet opp mot teorien for å forklare eller støtte opp under funnene våre. Oppgaven presenterer er overordnet blikk over hvordan de tre organisasjonene har jobbet med innføring, hvordan de spesifikt har jobbet med innføringen av Microsoft 365 og hvordan kriser har påvirket organisasjonene. Gjennom analysen kunne vi se at relasjonen mellom menneskene i organisasjonene og teknologien er svært viktig å være oppmerksom på i innføringsprosesser, fordi vi ofte er mer avhengige av hverandre enn først antatt. Noen ganger er det teknologien som endrer oss og hvordan vi skal bruke teknologien, mens andre ganger er det mennesker som endrer forståelsen eller bruken av teknologien. Teknologien har derfor blitt en integrert del av organisasjonene.
dc.description.abstractThe purpose of this master's thesis has been to gain knowledge about how employees in public organizations experience the introduction of Microsoft 365 and how it has changed their working day, seen in the light of the work with digital transformation in the organization. Our iproblem is therefore: Digital transformation: How three public organisations have experienced the implementation of Microsoft 365. The theoretical basis of the thesis is theory within ICT, technology, organisation, working methods and crisis. We have used a qualitative method by interviewing seven employees in Vy, Lånekassen and The Norwegian Tax Adminsitration. We analyzed the interviews and identified three themes which are divided into nine categories. The findings from the analysis are linked to the theory to explain or support our findings. The paper presents an overall view of how the three organisations have worked with introduction, how they have worked with Microsoft 365 and how crises have affected the organisations. Through the analysis, we could see that the relationship between the people in the organizations and the technology is very important to be aware of in implementation processes, because we are often more dependent on each other than first thought. Sometimes it is technology that changes us and how we should use technology, while other times it is people who change the understanding or use of technology. Technology has therefore become an integral part of the organisations.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleMicrosoft 365 i offentlige organisasjoner: Opplevelser av innføringen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel