dc.contributor.advisor | | |
dc.contributor.author | Bergerud, Kathrine Fagernæs | |
dc.contributor.author | Grønseth, Marie Lund | |
dc.date.accessioned | 2023-04-24T16:11:49Z | |
dc.date.available | 2023-04-24T16:11:49Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.inn:inspera:125789339:38107361 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3064653 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Formålet med denne masteroppgaven har vært å få kunnskap om hvordan ansatte i offentlige
organisasjoner opplever innføringen av Microsoft 365 og hvordan det har endret
arbeidsdagen deres, sett i lys av arbeidet med digital transformasjon i organisasjonen.
Problemstillingen vår er derfor: Digital transformasjon: Hvordan tre offentlige
organisasjoner har opplevd innføringen av Microsoft 365.
Teorigrunnlaget i oppgaven er teori innenfor IKT, teknologi, organisasjon, arbeidsmetode og
krise. Vi har tatt i bruk kvalitativ metode ved å intervjue syv ansatte i Vy, Lånekassen og
Skatteetaten. Vi analyserte intervjuene og identifiserte tre temaer som er delt opp i ni
kategorier. Funnene fra analysen er knyttet opp mot teorien for å forklare eller støtte opp
under funnene våre.
Oppgaven presenterer er overordnet blikk over hvordan de tre organisasjonene har jobbet
med innføring, hvordan de spesifikt har jobbet med innføringen av Microsoft 365 og hvordan
kriser har påvirket organisasjonene. Gjennom analysen kunne vi se at relasjonen mellom
menneskene i organisasjonene og teknologien er svært viktig å være oppmerksom på i
innføringsprosesser, fordi vi ofte er mer avhengige av hverandre enn først antatt. Noen
ganger er det teknologien som endrer oss og hvordan vi skal bruke teknologien, mens andre
ganger er det mennesker som endrer forståelsen eller bruken av teknologien. Teknologien har
derfor blitt en integrert del av organisasjonene. | |
dc.description.abstract | The purpose of this master's thesis has been to gain knowledge about how employees in
public organizations experience the introduction of Microsoft 365 and how it has changed
their working day, seen in the light of the work with digital transformation in the
organization. Our iproblem is therefore: Digital transformation: How three public
organisations have experienced the implementation of Microsoft 365.
The theoretical basis of the thesis is theory within ICT, technology, organisation, working
methods and crisis. We have used a qualitative method by interviewing seven employees in
Vy, Lånekassen and The Norwegian Tax Adminsitration. We analyzed the interviews and
identified three themes which are divided into nine categories. The findings from the analysis
are linked to the theory to explain or support our findings.
The paper presents an overall view of how the three organisations have worked with
introduction, how they have worked with Microsoft 365 and how crises have affected the
organisations. Through the analysis, we could see that the relationship between the people in
the organizations and the technology is very important to be aware of in implementation
processes, because we are often more dependent on each other than first thought. Sometimes
it is technology that changes us and how we should use technology, while other times it is
people who change the understanding or use of technology. Technology has therefore
become an integral part of the organisations. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | Inland Norway University | |
dc.title | Microsoft 365 i offentlige organisasjoner: Opplevelser av innføringen | |
dc.type | Master thesis | |