Innvirkningen av miljømessige tiltak på en industribedrifts omdømme
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3064681Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSammendrag
Tidligere forskning på bærekraftige tiltak (også kalt CSR-tiltak eller initiativer) og påvirkning på omdømme har fokusert på B2C-kontekster, der denne studien ønsker å oppnå en forståelse for om bærekraftige tiltak har en betydning i omdømmebygging i en B2B-kontekst med eksterne interessenter. Denne studien har hatt som formål å finne ut om en industribedrifts miljømessige tiltak påvirker deres omdømme blant leverandørene. Oppgaven gir svar på et kunnskapsgap i teorien om omdømme blant eksterne interessenter, spesifikt leverandører, påvirkes av en bedrifts miljømessige tiltak. Både omdømme og bærekraftige tiltak har blitt studert hver for seg, i tillegg har påvirkningen bærekraftige tiltak kan ha på omdømme også blitt studert tidligere. Tidligere studier har stort sett undersøkt bærekraft eller CSR som helhet, og ikke de enkelte dimensjoner som det består av; økonomi, samfunn og miljø. Miljøtiltak blir sett på som bedrifters viktigste bidrag til en bærekraftig utvikling. De fleste studier har også lagt fokus på forbrukere og kunder, og ikke en B2B-kontekst. Denne studien har derfor som mål å fylle kunnskapsgapet ved å ha fokus på miljødimensjonen av CSR, samt å se på dette i en B2B kontekst, hvor det legges vekt på leverandørene til en bedrift. Før dataene til studien ble samlet inn ble det formulert tre hypoteser med miljømessige tiltak som grunnlag.
For å kunne undersøke og svare på denne problemstillingen har det blitt brukt kvantitativ metode i form av en spørreundersøkelse. Spørreundersøkelsen er basert på litteratur og forskning på miljømessige tiltak, og ble sendt ut til leverandørene til industribedriften Norske Backer som har spesifikke miljøvennlige tiltak implementert i bedriften. Dette har dannet grunnlaget for analysen som skal kunne besvare problemstillingen.
Funnene i denne studien viser at Norske Backer sine miljømessige tiltak ikke har hatt noen effekt på omdømmet blant deres leverandører, da ingen av hypotesene fikk støtte i analysen. Det er mulig dette kan skyldes mangel på kommunikasjonen ut til interessentene om deres miljømessige tiltak. Previous research on sustainable measures (also referred to as CSR measures or initiatives) and the impact on reputation has mainly focused on B2C contexts. This study seeks to gain an understanding of whether sustainable measures have an impact on the reputation in a B2B context with external stakeholders. This aim of the study is to find out if an industrial company´s environmental measures impact on its reputation among suppliers. The thesis provides an answer to a knowledge gap in the theory on whether reputation among external stakeholders, specifically suppliers, will be affected by a company´s environmental measures. Both reputation and sustainable measures have been studied separately, and there are also some previous studies on the effect sustainable measures might have on reputations. Most previous studies have researched sustainability or CSR, and not the individual dimensions that it consists of; economy, social and environment. Environmental measures are understood to be companies most important contribution to sustainable development. Most studies have mainly focused on consumers and costumers, and not a B2B context. Because of this, the purpose of this thesis is to fill the knowledge gap by focusing on environmental measures of CSR and to study this in a B2B context, where the emphasis is placed on the suppliers.
Three hypotheses based on environmental measures were formulated before performing the data collection. A quantitative method with a questionnaire based on literature and research on environmental measures was used to research and answer the thesis research question. The questionnaire was e-mailed to suppliers of the industrial company Norske Backer - a company that has already implemented specific environmental measures in their operations. This formed the foundation for the analysis that helped answer the research question.
The result shows that Norske Backer´s environmental measures do not have any impact on their reputation among suppliers, as none of the hypotheses got support in the analysis. Lack of communication and marketing towards the suppliers might be one of the reasons for this result.