• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i offentlig ledelse og styring MAMPAB
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i offentlig ledelse og styring MAMPAB
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan ivaretas brukermedvirkning i digitalisering og automatisering av offentlige velferdstjenester

Ingar Svingen; Knut Rødningsby
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.inn:inspera:112093523:49810711.pdf (2.843Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3064696
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i offentlig ledelse og styring MAMPAB [328]
Abstract
Brukermedvirkning er en viktig del av den offentlige forvaltingen i Norge generelt, og er

sentralt i å opprettholde legitimiteten som velferdstjenester er avhengig av å ha. Denne

oppgaven setter søkelys på hvordan brukermedvirkning ivaretas i utforming av det digitale

velferdstilbudet, altså hvordan involveres brukeren i prosessen med å utvikle eller forbedre de

digitale tjenestene.

NAV har i stor grad digitalisert sine velferdstjenester som en del av og i forlengelsen av NAV

reformen, og har gjennom COVID-19 pandemien lansert flere nye digitale velferdstjenester

på kort tid. Gjennom en case studie av hvordan NAV ivaretar brukermedvirkning når de

utvikler og forbedrer de digitale tjenestene forsøker oppgaven å drøfte hvordan dette henger

sammen med de overordnede føringene for brukermedvirkning for offentlige etater generelt

og for NAV spesielt.

Undersøkelsen er gjennomført ved å intervjue ansatte i NAV IT og gjennom en tematisk

analyse av disse intervjuene kategorisere og aggregere funn knyttet til hvordan

brukermedvirkning ivaretas og drøftet dette mot relevant teori og støtteinformasjon.

Oppgaven viser at når velferdstjenestene digitaliseres ved bruk av moderne metodikk for

programvare utvikling så kan det være nødvendig å tenke nytt rundt hva som er aktivt og

passiv brukermedvirkning, hva som er reaktiv og proaktiv involvering og hva som forstås som

arena for brukermedvirkning. Funnene i oppgaven viser også viktigheten av å bygge en

kultur for brukermedvirkning i den delen av organisasjonen som faktisk skal lage de digitale

tjenestene samt gir indikasjoner på muligheten for en mer brukerdrevet forvaltning hvis

fagutvikling og utvikling av de digitale tjenestene kobles sammen og utføres med høy grad av

brukerinvolvering og brukerfokus.
 
The study shows that when modern methods for developing software are applied this can rise

reason for to rethink the mening of active or passive user interaction, reacting and proactive

involvement and what an arena for user involment look like. The findings also shows the

importanse of creating a culture for user involvement in the part for the organisation actually

developing the digital services and gives indication of creating an more user driven public

governance if the development of the profession is thightly coupeled with the development of

the digital services and performed with a high degree of inser interaction and high degree of

user attention. User interaction is an important part of the governance of the public services in

Norway in general and is fundamental in upholding the legitimization that the welfare

services are depending on. This paper addresses how user interaction are carried out in the

process of creating and improving the digital welfare services.

NAV have digitalized many of their welfare services as a part of a NAV reform and in the

following digital projects. NAV has during the COVID-19 pandemic launched several new

digital services in a short period of time. Through a case study of how NAV ensures user

interaction in the development and improvement of their digital services this paper attempts to

discuss how this relates to the overall guide for user interaction for public services in general

and for NAV in particular.

The study has been performed by conducting a series of interviews with employees involved

in the developing of digital services. Findings from the interview has undergone a thematic

analysis with grouping and aggregation and are discussed against relevant theory and support

information.

The study shows that when modern methods for developing software are applied this can rise

reason to rethink the meaning of active or passive user interaction, reactive and proactive

involvement and what an arena for user involvement looks like. The findings also shows the

importance of creating a culture for user involvement in the part for the organisation

developing the digital services and gives indication of creating a more user driven public

governance if the development of the profession is tightly coupled with the development of

the digital services and performed with a high degree of user interaction and high degree of

user attention.
 
Publisher
Inland Norway University

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit