dc.contributor.advisor | | |
dc.contributor.author | Ingar Svingen | |
dc.contributor.author | Knut Rødningsby | |
dc.date.accessioned | 2023-04-24T16:12:38Z | |
dc.date.available | 2023-04-24T16:12:38Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.inn:inspera:112093523:49810711 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3064696 | |
dc.description.abstract | Brukermedvirkning er en viktig del av den offentlige forvaltingen i Norge generelt, og er
sentralt i å opprettholde legitimiteten som velferdstjenester er avhengig av å ha. Denne
oppgaven setter søkelys på hvordan brukermedvirkning ivaretas i utforming av det digitale
velferdstilbudet, altså hvordan involveres brukeren i prosessen med å utvikle eller forbedre de
digitale tjenestene.
NAV har i stor grad digitalisert sine velferdstjenester som en del av og i forlengelsen av NAV
reformen, og har gjennom COVID-19 pandemien lansert flere nye digitale velferdstjenester
på kort tid. Gjennom en case studie av hvordan NAV ivaretar brukermedvirkning når de
utvikler og forbedrer de digitale tjenestene forsøker oppgaven å drøfte hvordan dette henger
sammen med de overordnede føringene for brukermedvirkning for offentlige etater generelt
og for NAV spesielt.
Undersøkelsen er gjennomført ved å intervjue ansatte i NAV IT og gjennom en tematisk
analyse av disse intervjuene kategorisere og aggregere funn knyttet til hvordan
brukermedvirkning ivaretas og drøftet dette mot relevant teori og støtteinformasjon.
Oppgaven viser at når velferdstjenestene digitaliseres ved bruk av moderne metodikk for
programvare utvikling så kan det være nødvendig å tenke nytt rundt hva som er aktivt og
passiv brukermedvirkning, hva som er reaktiv og proaktiv involvering og hva som forstås som
arena for brukermedvirkning. Funnene i oppgaven viser også viktigheten av å bygge en
kultur for brukermedvirkning i den delen av organisasjonen som faktisk skal lage de digitale
tjenestene samt gir indikasjoner på muligheten for en mer brukerdrevet forvaltning hvis
fagutvikling og utvikling av de digitale tjenestene kobles sammen og utføres med høy grad av
brukerinvolvering og brukerfokus. | |
dc.description.abstract | The study shows that when modern methods for developing software are applied this can rise
reason for to rethink the mening of active or passive user interaction, reacting and proactive
involvement and what an arena for user involment look like. The findings also shows the
importanse of creating a culture for user involvement in the part for the organisation actually
developing the digital services and gives indication of creating an more user driven public
governance if the development of the profession is thightly coupeled with the development of
the digital services and performed with a high degree of inser interaction and high degree of
user attention. User interaction is an important part of the governance of the public services in
Norway in general and is fundamental in upholding the legitimization that the welfare
services are depending on. This paper addresses how user interaction are carried out in the
process of creating and improving the digital welfare services.
NAV have digitalized many of their welfare services as a part of a NAV reform and in the
following digital projects. NAV has during the COVID-19 pandemic launched several new
digital services in a short period of time. Through a case study of how NAV ensures user
interaction in the development and improvement of their digital services this paper attempts to
discuss how this relates to the overall guide for user interaction for public services in general
and for NAV in particular.
The study has been performed by conducting a series of interviews with employees involved
in the developing of digital services. Findings from the interview has undergone a thematic
analysis with grouping and aggregation and are discussed against relevant theory and support
information.
The study shows that when modern methods for developing software are applied this can rise
reason to rethink the meaning of active or passive user interaction, reactive and proactive
involvement and what an arena for user involvement looks like. The findings also shows the
importance of creating a culture for user involvement in the part for the organisation
developing the digital services and gives indication of creating a more user driven public
governance if the development of the profession is tightly coupled with the development of
the digital services and performed with a high degree of user interaction and high degree of
user attention. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | Inland Norway University | |
dc.title | Hvordan ivaretas brukermedvirkning i
digitalisering og automatisering av
offentlige velferdstjenester | |
dc.type | Master thesis | |